
November 17, 1994 
Mr. Bernie Wysocki 
Wall Street Journal 
World Financial Center 
200 Liberty St. 
New York, NY 10281 

Dear Mr. Wysocki: — 
Dow Jones is helping put my newspaper out of business and 

if you, and Dow Jones, knew the facts of the situation I think 
you would take immediate action to do otherwise. 

Barry Wain at the Asian Wall Street Journal suggested | 
write to you. I am the founder, sole owner, publisher and editor-in-chief of 
the Phnom Penh Post , the first private, independent newspapcr in any 
language in all of Indochina since 1975. 

Without any prior newspaper experience, except as a 13-year-old 
paperboy in East Falmouth, Massachusetts, I started this paper with funds 
from my own pocket. I basically spent my entire life savings to get the 
Post off the ground. 

Since the Post's first issue on July 10, 1992, I have studiously avoided 
accepting any U.S. or other government funds, or offers of grants from 
foundations or corporations because I cherished the idea of running a 
totally independent newspaper. I also felt it was absolutely necessary to 
do so in what is an extremely politicized environment here in Cambodia. 

Since Vol.I, issue No. 5 the fortnightly Phnom Penh Post has been 
operating in the black. We have continued to do so for more than two 
years. The paper is run strictly as a privately-owned, for-profit business. 

I hope you can appreciate that this has not been an easy 
accomplishment, Mr. Wysocki. My wife and I, to put it simply, have 
worked for more than two years without a paycheck. Fortunately our rent, 
because we live in the office, and food expenses have been covered by the 
paper's overhead. 

For the last year, the Phnom Penh Post's primary competitor has 
been The Cambodia Daily, which was set up more than one year after I 
started publishing the Post. The Daily, owned by Mr. Bernard Krisher, was 
established as a non-profit organization or, as we say in international 
development jargon, an NGO. 

Mr. Krisher has secured as donations to his NGO, ostensibly 
established to "help Cambodian journalism", tens of thousands of dollars 
worth of equipment, paper, printers, office furniture, and cash from 
Japanese corporations to start and operate the Daily. 

To get to the point of this letter, Mr. Krisher also secured free wire 
service from Dow Jones, among others in the U.S., which he uses regularly.



page 2. 
My question for you Mr. Wysocki is why should Dow Jones be 

‘subsidizing a newspaper with free wire service which competes _ 
agressively with a profitable, American-owned business. here in Cambodia? 
Is Dow Jones in the business of making corporate contributions to help put 
other newspapers out of business? 

Mr. Krisher's paper accepts advertising. Because his operations are 
totally subsidized by donations his ad rates are about one/sixth to 
one/tenth of mine. Over the last seven months I have been losing 
advertisers to the Daily on a regular basis and, if the trend continues, the 
Phnom Penh Post will have to close its doors. At the very least, my plans to 
go weekly or even more frequently have been squashed due to the drop in 
revenues because of competition with the Daily. 

I would suggest, as a means of resolving this dilemma, that you offer 
the Post the same free service, but all of our news is focused on Cambodia 
and produced by our Khmer reporters and expat freelancers. 

What I do suggest is that you tell Mr. Krisher that you would be 
happy to provide him with the Dow Jones wire but that he should pay for 
it like all your other customers (it's worth noting that Mr. Krisher has 
funds to pay for both AFP and the Associated Press, while I can only afford 
One wire service (Reuters). 

Alternatively, I suggest that if Mr. Krisher's paper wants to continue 
to operate as an NGO, and receive handouts from the international 
journalism community, that you tell him that you would be happy to give 
him the Dow Jones wire for free if he agrees to stop taking advertising, 
which is 95% of my source of income. 

Mr. Wysocki, if the Post goes out of business it will be the death of 
what is widely recognized as the most important publication on the planet 
entirely focused on events in Cambodia. If you don't believe me, read the 
attached sheet with comments from just a few of our regular readers. 

I should also add that it will also be the death of a profitable, 
privately-run, American-owned, small business — one that was started 
with that marvelous sense of individual entrepreneurism, a value which 
I'd like to believe your paper still wholeheartedly supports. 

| Finally, let me also suggest that you check your correspondence with 
Mr. Krisher on the original question of Dow Jones providing him with free 
wire service and see if there was any mention of the fact that the Phnom 
Penh Post had been publishing for more than one year before he started 
his paper. 

| I've been to bat with Mr. Krisher on this issue before. It just so 
happened to be with the Congressionally-funded National Endowment for



page 3. 

Democracy (NED). It took me having to complain directly to the U.S. 
Congress before a $40,000 grant to the Daily was summarily cancelled. Not 
so ironically, NED did not have a clue as to what the real press situation 
was like here in Cambodia when they committed funds to Mr. Krisher's 
"NGO", 

Iam sending a copy of this fax, with several copies of the Post, to 
you by mail. Should you have any questions please don't hesitate to 
contact me. 

I would also appreciate a response to this letter at your earliest 
convenience and can be reached by fax at: 855-23-26568. 

Thank you in advance for your consideration. 

sincerely, 

\Michael G. Hayes ) 
Publisher & Editor-in-Chief 

Encl: As stated 
cc: Barry Wain, ASWJ/Hong Kong 

Raphael Pura, ASWJ/Kuala Lumpur


