
The Politics of Propaganda in Putin’s Russia: A Study on the Treatment of Alexei Navalny 

Robert Bruce Snyder 

 

A thesis 

submitted in partial fulfillment of the 

 requirements for the degree of 

 

Master of Arts in International Studies: Russia, E Europe & C Asia 

 

University of Washington 

2022 

 

Committee: 

Scott Radnitz 

Christopher Jones 

 

Program Authorized to Offer Degree: 

Jackson School of International Studies 



ii 

 

©Copyright 2022 

Robert Bruce Snyder 

  



iii 

 

University of Washington 

Abstract 

The Politics of Propaganda in Putin’s Russia:  

A Study on the Treatment of Alexei Navalny 

Robert Bruce Snyder 

 

Chair of the Supervisory Committee: 

Scott Radnitz 

Jackson School of International Studies 

 

During the Putin presidency, the Kremlin has tailored its propaganda to target opposition 

agents who pose a threat to the regime.  This paper utilizes text as data methods to analyze the 

Kremlin propagandization of Alexei Navalny following his poisoning in August 2020.  It first 

emphasizes the role of propaganda in present day Russia and links Kremlin propaganda to Alexei 

Navalny. This paper next analyzes and compares news articles on Alexei Navalny from the state-

controlled news sources, RT, and Sputnik News, as well as from the independent news sources  ̧

RBC. This analysis further delves into the differences between state-controlled news source 

based on language of publication (English vs Russian). Findings from this research project 

indicate that the Kremlin utilizes three propaganda techniques to effectively transform opposition 

agents into the Kremlin’s own propaganda tools, specifically using figures such as Alexei 

Navalny to promote its own domestic and foreign policies. The paper concludes with speculation 

into the further use of text as data methods to better understand how the Kremlin propagandizes 

opposition agents to achieve Putin’s goals and ambitions. 



iv 

 

Contents 
Introduction ..................................................................................................................................... 1 

Literature Review............................................................................................................................ 2 

State of Propaganda within Putin’s Russia ................................................................................. 2 

Navalny’s tumultuous relationship with the Kremlin ................................................................. 7 

Case Selection and Preliminary Hypotheses................................................................................... 9 

Methodology ................................................................................................................................. 11 

Data Selection ........................................................................................................................... 11 

Data Collection .......................................................................................................................... 13 

Limitations ................................................................................................................................ 15 

Analysis......................................................................................................................................... 16 

Russian Language State Controlled Media vs Russian Language Independent Media. ........... 16 

Russian Language State Controlled Media vs English Language State Controlled Media. ..... 22 

Strategies of Kremlin Propaganda............................................................................................. 24 

Conclusion .................................................................................................................................... 26 

Appendix ....................................................................................................................................... 30 

References ..................................................................................................................................... 42 

 

 

  

 

 



1 

 

Introduction 
 

 On August 20, 2020, Alexei Navalny, lawyer, activist and most recently politician, 

boarded a plane bound for Moscow. He was on his way home after helping local opposition 

politicians campaign in the provincial city of Tomsk (Dollbaum, Lallouet, and Noble 2021, 2). 

Navalny would never make it back to Moscow, not that year. Unknowingly, he was about to join 

a prestigious club, the group of opposition figures that the Russian state has attempted to silence. 

Yet Navalny was different; he survived the assassination attempt, opening a new chapter in his 

political career, one tragically ending with him behind bars. But who is Alexei Navalny? 

Lawyer, activist, politician – yes. Propaganda tool – depends on who you ask. 

 After the fall of the Soviet Union, there was hope for a new Russia, a Russia propelled 

into the future, one that would join the world economy and would offer its people opportunity 

and prosperity. Over the past twenty years, under President Vladimir Putin, these hopes have all 

but vanished, only to be kept alive by opposition figures like Alexei Navalny. Yet, why has the 

Kremlin let him survive this long? Why was he allowed to gain a name for himself and an 

international following? On the surface it looks as if they do not consider him a legitimate threat, 

but the answer is deeper than that. In this opposition figure, the Kremlin saw an opportunity, the 

ability to take Alexei Navalny and mold him into their own propaganda tool, forever tied to the 

West. In their eyes he became the ‘corrupted’ spokesperson for the Western cabal intent on 

destroying all things Russian. 

 This thesis explores Kremlin strategies and techniques through a case study of Alexei 

Navalny following his attempted assassination on August 20, 2020. It utilizes text as data 

methods to create a survey of Russian media and identifies three primary methods utilized by 



2 

 

state-controlled media to formulate their propaganda: deflection, conspiracy, and slander. The 

culmination of this study is a deeper understanding of why and how the Kremlin uses Alexei 

Navalny, and potentially future opposition figures, as a tool to promote their own propaganda 

and distort the truth. The first section of this thesis explores the existing literature to establish the 

Kremlin’s desire to create propaganda, its effect on society and common examples of 

propaganda. This is followed by a brief history of Alexei Navalny’s relationship with the 

Kremlin. The second section introduces my research questions and initial hypotheses, followed 

by a section on my methodology. Next, I discuss my findings in my analysis and finally discuss 

the larger applications of this study in my conclusion. 

Literature Review 
 

 The primary aims of this literature review are to establish a foundation for the current 

state of Kremlin Propaganda within the Russian Federation and to introduce the main actor of 

my case study, Alexei Navalny. This following section includes literature that focuses on the 

reasons behind Kremlin propaganda, propaganda disseminated by local actors, censorship 

techniques, conspiracy theory and Navalny’s troubled relationship with the Kremlin itself. The 

culmination of the following literature lays the foundation for why and how the Kremlin has 

been able to transform Alexei Navalny from an opposition figure into a present-day propaganda 

tool. 

State of Propaganda within Putin’s Russia 
 

 The adept use of lies and false narratives is paramount to understanding the current state 

of propaganda and information within the Russian Federation. Timothy Snyder describes the 

adept use of historical events to define a new legacy for the Russian Federation, a legacy that 



3 

 

seeks to destroy the rule of law within the nation itself (Snyder 2018a, 18). Snyder presents the 

politics of inevitability, a sense that the future is just a continuation of the present and that the 

future of a nation is already predestined, cementing the belief that nothing can be done to change 

its course (Snyder 2018b). Following the collapse of the Soviet Union, the West believed that 

Russia had become a blank slate, ready to be molded into a capitalist democracy, as that was the 

prevailing economic ideology. The past twenty years has shown that this was not the case and 

Snyder’s politics of inevitability broke down, being replaced by what he calls the politics of 

eternity, a force that does not promise a better future for a nation, but centers around a single 

nation and its cyclical history of victimhood (Snyder 2018b). It is within this framework that 

Snyder explains the Kremlin’s necessity to create fictional narratives to promote its victimhood 

stating: “The politics of eternity requires and produces problems that are insoluble because they 

are fictional. For Russia in 2012, the fictional problem became the designs of the European 

Union and the United States to destroy Russia” (Snyder 2018a, 51). It is imperative to 

understand Snyder’s framework in relation to the study, as it serves as the foundational reason 

behind the amount of effort the Kremlin exerts to dominate the information landscape and 

promulgate its own legitimate narrative of Russia’s past, present and future.  

 It is not enough to simply state that propaganda exists, we must understand how 

propaganda affects society at the lowest and most important level, the individual. Peter 

Pomerantsev delves into the creation of propaganda and its impact on the individual. He 

identifies Russia as not a country in transition, but a postmodern dictatorship that uses the 

language and institutions of democratic capitalism for authoritarian ends (Pomerantsev 2014, 

42). The constant stream of lies and flipping of narratives affects how the individual sees and 

values the truth, merging reality and fiction into one distorted narrative, a narrative often 



4 

 

arbitrarily chosen by the creators of propaganda. Pomerantsev explains that these narratives and 

lies have no backing in real politics and are simply used to keep the average citizen thinking that 

something larger is happening (Pomerantsev 2014, 6). He further concludes his narrative on the 

topic by stating that in ‘Reality Show Russia’ you are able to say anything you want as long as 

you don’t follow the corruption trail, a trail that our protagonist Alexei Navalny put his life on 

the line to expose (Pomerantsev 2014, 67). 

To better understand what is published online, it is crucial to understand how the Kremlin 

‘censors’ the internet. Simply put, it does not. The methods of complete removal of online 

material are outdated and archaic. Soldatov and Borogan go into depth on present Russian 

methods towards online censorship. They explain that the Kremlin’s technique for online 

censorship is two-fold, first by physically owning the internet infrastructure to install 

surveillance devices, and secondly by utilizing web-filtering to blacklist problematic webpages. 

The Russian agency responsible for internet governance, Roskomnadzor, is responsible for 

governing the website blacklists, with its chief insisting that these blacklists were only used to 

combat pornography and other illegal enterprises (Soldatov and Borogan 2015, 197). This form 

of censorship is mostly ineffective, and allows for larger publications, such as the independent 

newsgroup RBC, to remain largely unscathed by internet regulation. 

 In an era of social media and instantaneous access to information, the Kremlin cannot 

simply ignore problematic and controversial events. According to Paul and Matthews, the current 

Russian approach to propaganda is built upon the Soviet Cold War techniques of obfuscation, yet 

has adapted rather successfully to the contemporary information space (Paul and Matthews 

2016). These techniques focus on creating a “Firehose of Falsehood,” a mass dissemination of 

misinformation that construes and dilutes the legitimate narrative, making the readership 



5 

 

question the ‘truth.’ To create a persuasive narrative, the Kremlin focuses on disseminating their 

propaganda through a variety of different sources whose arguments, while different, point to the 

same conclusion. It is simply an understanding that, within propaganda, quantity is much more 

effective than the quality of the arguments. This propaganda must further be continuous and 

repetitive, as according to Paul and Matthews, repetitive messages from multiple sources are 

more persuasive to a readership, especially if interest is low (Paul and Matthews 2016).  

In his work Fortress Russia: Conspiracy Theories in the Post-Soviet World, Ilya 

Yablokov introduces the historical importance of conspiracy to the Russian state. The use of 

conspiracy is not a newfound concept to the Putin regime, and, in fact, takes its roots in Imperial 

Russia following the Crimean War. Following Great Britain and France’s intervention in the 

conflict, the Russian state and elites started to identify and build the “Us vs Them” narrative, a 

conspiracy that has transcended centuries (Yablokov 2018, 15). Conspiracy was utilized by 

conservative elements in the government to better understand the liberal changes occurring under 

Tsar Nicholas II. These changes, most notably the abolishment of serfdom, were perceived as a 

way for the West to corrupt and destroy Russia (Yablokov 2018, 16). The binary world of the 

Bolsheviks marked a distinctive increase in the intensity of the “Us vs Them” conspiratorial 

thought, invoking beliefs that Soviet Union was a nation under besiege from all sides. According 

to Yablokov, the post-war era following the defeat of Nazi Germany led to a mass proliferation 

of anti-West conspiracy (Yablokov 2018, 21). This rich and multi-faceted history of 

conspiratorial thinking laid the foundation for present day conspiracy within Putin’s Regime. 

 Yablokov further comments on the reasons behind current Kremlin decisions to invoke 

and spread conspiracy theory. He recognizes the Kremlin as the major instigator of anti-Western 

conspiracy as it continues to legitimize its own policy, domestic and abroad. Yet how does the 



6 

 

Kremlin disseminate this conspiracy? Yablokov pinpoints a specific media outlet that plays an 

instrumental role - RT1. According to Yablokov, RT’s international coverage was more willing to 

offer prompt coverage on Navalny’s poisoning than any domestic news sources, using humorous 

dismissals of the story to diminish its seriousness, followed by an attack on Bellingcat’s2 

journalistic integrity (Yablokov 2022, 101). The brazen and unverified publications by RT, and 

its sister network Sputnik News, often invokes the ‘injustices’ that Russia suffers from the West 

and attacks the legitimacy of political institutions while “claiming to be champions in the 

freedom of speech” (Yablokov 2022, 102).  These claims are further supplemented by the staff’s 

willingness to use conspiracy theories to discuss the present state of Russia. This continuum of 

conspiracy is present throughout Navalny’s coverage in the period following his poisoning, 

setting the stage for understanding how Kremlin-controlled news sources formulate and present 

false narratives. 

Scott Radnitz adds to Yablokov’s work on conspiracy by emphasizing the presence and 

promulgation of conspiracy within the Russian Federation. According to Radnitz, conspiracy is 

used as both preemptive and reactive tool by the Kremlin. Preemptive forms of conspiracy aim to 

delegitimize threats against the regime’s narrative while reactive conspiracies are promulgated 

when state propaganda falls short. (Radnitz 2021, 174). Russian state conspiracy takes a different 

form based on the party at fault. For example, incidents such as MH173 and Russian election 

meddling led to the creation of conspiracies that utilized obfuscation to dilute Russian 

 
1 RT, formerly known as Russia Today, is a state-funded news organization that publishes in both Russian and 

English. 
2 Bellingcat was the first news organization to release an investigation into the how the Kremlin approved the 

poisoning of Alexei Navalny. 
3 Malaysian Airlines Flight 17 (MA17) was shot down on July 17, 2014, while flying over Eastern Ukraine.  



7 

 

attribution, while in cases such as protests, where the Kremlin is not inherently at fault, the Putin 

regime creates a more logical consistent conspiratorial narrative (Radnitz 2021, 184; 2021, 185).  

Navalny’s tumultuous relationship with the Kremlin 
 

 Alexei Navalny, 45-year-old Russian lawyer, opposition leader and anti-corruption 

activist hailing from the Moscow suburb of Butyn, now sits within a Russian prison awaiting his 

nine-year term in a Russian penal colony. To an outsider it looks as if he is defeated, yet his 

morale seems high through his characteristically witty tweets. 

“9 Years. Well, as the characters of my favorite TV series “The Wire” used to 

say: “You only do two days. That’s the day you go in and the day you come out” I 

even had a T-shirt with this slogan, but the prison authorities confiscated it, 

considering the print extremist (Reuters 2022).”  

Navalny was not always a sidelined actor and, prior to his return to Russia, positioned himself as 

a formidable opponent to President Vladimir Putin. Dollbaum, Lallouet and Noble present a 

comprehensive history of Alexei Navalny and his career as a lawyer, activist, and politician. In 

2007, the young lawyer began his career by buying minority shares in large Russian companies 

to access the annual consumer reports. This is where he begins to question the transparency of 

Russian companies and notices the blatant level of corruption within these private organizations. 

Most famously at the 2008 shareholder meeting of Russian oil giant Surgutneftegas; Navalny 

went on stage and asked the company’s management, “Who owns Surgtuneftegas?”, a line of 

questioning unheard of for one of the world’s most private oil companies (Dollbaum, Lallouet, 

and Noble 2021, 21). This inquiry is reflective of Navalny’s future career, a career that would 

elevate him to the adversary of the untouchable, Vladimir Putin. 



8 

 

As a politician Alexei Navalny was able to gather enough support to demand respect 

from the Kremlin. His first and last time on the ballot came in the snap elections for the Mayoral 

position of Moscow in 2013. Initial polls had Navalny estimated to only receive 8% of the votes, 

and while he eventually lost the position, officially the young politician received 27.24% of the 

vote (Dollbaum, Lallouet, and Noble 2021, 85). This was unexpected for a politician running on 

his own party and solidified him as a new leader of the Russian opposition.  

 Following his arrival onto the public stage, the Kremlin has had a tumultuous relationship 

with the anti-corruption lawyer. Despite Putin’s tightening grip of the independent media 

landscape through the Yarovaya Law and Foreign Agents Act4  and the abandonment of the 

guise of democracy after the July 3 referendum5, Alexei Navalny continued to expose 

governmental corruption and even goes after Vladimir Putin himself (Troianovski 2019; Neuman 

2020; Navalny 2020). Alexei Navalny’s documentaries exposing governmental corruption have 

put the state in an awkward position. As Anastasia Kazun puts it, the media cannot simply ignore 

inconvenient issues, and must decide how to cover Alexei Navalny in the press. Historically, the 

Kremlin has decided to employ the old tactic of silence in their traditional forms of media, such 

as print and television, marked only by the occasional smear campaign of the opposition figure 

(Kazun 2019). We do not know the exact moment when the Kremlin ordered the hit on Alexei 

Navalny, or what was the final trigger that led to the Kremlin employing the tried-and-true tactic 

of assassinating the opposition, but Dollbaum et al. claim that in 2020 the Kremlin changed their 

 
4 The Yarovaya Law and Foreign Agents Act are key pieces of legislation that repress independent media sources 

within Russia. The first forces any internet company operating within Russia to maintain their servers on Russian 

soil and allow the FSB unrestricted access to their servers. The Foreign Agents Act forces news sources that receive 

any form of foreign money to register as a Foreign Agent, limiting what they can publish without Kremlin 

retaliation. Retaliation that takes the form of raids, arrests, and closure of their news organizations. 
5 Following this referendum, the Kremlin enacted sweeping constitutional changes including President Putin’s 

ability to run for two more consecutive terms. 



9 

 

tactics towards Navalny and decided that it was time for him to be gone for good. (Dollbaum, 

Lallouet, and Noble 2021, 172). 

On August 20, 2020, Alexei Navalny was poisoned by a Novichok nerve agent on a flight 

from Tomsk to Moscow. The flight was grounded and Navalny was taken to a hospital in Omsk, 

eventually being evacuated by the German government to Charité hospital in Berlin to recover 

(Dollbaum, Lallouet, and Noble 2021, 1–5). The attempt on Alexei Navalny’s life has solidified 

him in the pantheon of Russian opposition agents, yet he did not decide to simply live out his 

days abroad. In 2021 Navalny released a new film that exposed Putin himself and his personal 

engagement in governmental corruption (Navalny 2021). Shortly after the release of Putin’s 

Palace, Alexei Navalny returned to Russia and was arrested by Russian authorities, ultimately 

culminating in his most recent sentencing of nine years in a maximum-security penal colony 

(The Moscow Times 2022). Amidst an unlawful Russian invasion of Ukraine, Alexei Navalny 

has remained on the center stage of the Russian opposition and most recently has released a 

special CNN documentary that exposes the Kremlin’s direct involvement in his attempted 

assassination and his tragic fall from politician to prisoner (Roher 2022). 

Case Selection and Preliminary Hypotheses 

 In the modern era, individuals have limitless access to more information than our 

predecessors could imagine. Our unlimited access puts states in a precarious position; their 

systems of control and governance were never meant to deal with a population that has such 

immediate connection with the rest of the world. These analog systems of governance, built for a 

different era, have undergone incredible amounts of strain as seen with the global population’s 

ability to mobilize at a moment’s notice. How can a state adapt to deal with the information 



10 

 

world? How can authoritarianism of the past transform to successfully control a population with 

knowledge of the freedoms experienced by others? These questions brought me to this thesis 

topic, as I tried to answer the question of how Russia under Vladimir Putin can modernize and 

control such a vast and heterogenous population. It was along this path that I encountered Alexei 

Navalny and his career as an activist, lawyer, and politician. This brave individual has sacrificed 

everything to fight against authoritarianism and corruption within his home country. As an 

American, I struggle to understand and relate to his willingness to launch himself against a state 

whose government has nonchalantly disposed of many men who stood in his shoes before him. 

Yet Navalny has been successful and gained support over the past decade. Why did the Kremlin 

allow him to gather this attention both domestic and abroad? Why not simply dispose of the 

troublesome element early in his career? It was this line of internal questioning that brought me 

to the realization that the Kremlin does not view Navalny as simply an opposition agent who 

threatens Putin’s legitimacy, yet it views him as a tool. A figure that they can distort and mold 

through their propaganda to push their own agenda.  

 This study seeks to find out how the Kremlin uses opposition agents as their own 

personal propaganda tools. The following research project utilizes text as data methods to survey 

Kremlin propaganda regarding Alexei Navalny. Through this survey I expect to identify the 

methods and techniques used by the Kremlin to achieve the goals of their propaganda 

techniques. Prior to data collection, I developed initial hypotheses concerning how the Kremlin 

will portray its nemesis compared to how he is portrayed by independent organizations in both 

English and Russian language.  



11 

 

Russian state media portray Alexei Navalny in a more negative light than independent media 

sources. This portrayal is characterized by how each source refers to his position within the 

Russian political world. 

Russian State media abstains from attributing the poisoning of Navalny to the Kremlin, instead 

blaming it on foreign actors. Independent media sources acknowledge the potential that the 

Kremlin was behind the attack. 

Russian State media does not acknowledge the protests that followed Navalny’s arrest, while 

independent media sources cover the demonstrations in their news cycle. 

State media printed in Russian is more critical of the West than its English printed counterparts. 

News printed in Russian utilizes xenophobia of the West to fabricate and replicate news sources 

that English speaking audiences would find conspiratorial and offensive. 

Methodology 
 

Data Selection 
 

 In this study I chose to analyze a variety of Russian owned and operated news 

publications. Each publication is representative of a different aspect of Russian foreign looking 

media, a critical factor when looking for evidence of international Kremlin outlook. I further 

narrowed down my data selection to include news sources published in either Russian or 

English. Eventually I landed on three news companies, providing me with three separate 

datasets: RT (russian.rt.com), Sputnik News (sputniknews.com) and RBC (rbc.ru). RT is 

infamously regarded as a direct mouthpiece for Kremlin officials and is published in both 

Russian and English. Russian articles from RT are catered towards Russian speakers living 



12 

 

outside the Russian Federation. This places the RT in the Russian language, state-controlled 

category [see Figure 1]. Sputnik News is a state-owned news source that publishes in multiple 

languages targeting speakers outside of the Russian Federation. Their mission statement includes 

that Sputnik News covers global political and economic news targeting an international audience 

(sputniknews.com). For this research project, I chose to analyze English articles from Sputnik 

News, placing the source in the English language state-controlled category [see Figure 1]. The 

final news source chosen for this project is the independent, Russian-only publication RBC 

(RosBiznesConsulting). This media giant publishes on a wide range of topics, yet self-admittedly 

specializes in business and economic news. RBC was chosen as it is representative of an 

independent news source outside of Kremlin influence that caters to educated Russian speakers 

domestic and abroad. These factors place RBC in the Russian language section of the source 

selection matrix. [see Figure 1] 

 

Figure 1: The x axis represents media control, with the far right as independent and the far left 

as government controlled. The y axis represents language, with Russian at the top and English at 

the bottom. 

RT RBC

Sputnik 
News



13 

 

For this project I chose to set a data collection range between the dates August 20, 2020, 

and December 1, 2021. These dates were chosen to specify the period from Navalny’s poisoning 

to when I completed data collection. During this period Navalny received higher than normal 

media coverage, allowing for the collection of a large diverse sample size across all three of my 

sources. 

 Finally, all the data collected and analyzed came from all articles falling under the search 

term “Navalny” and “Навальный” in English and Russian sources, respectively. I decided to use 

only his last name as opposed to the full name, Alexei Navalny, as I found that many articles did 

not refer to his first name and therefore fell out of the search parameters. The selection of 

Navalny allowed me to collect a more comprehensive and larger dataset. 

Data Collection 
 

Following the selection of the news sources and search parameters, I began the process of 

data collection. To collect news articles effectively and in an efficient manner, I wrote a web-

scraping program through Python utilizing the extensions Selenium and Newspaper. This 

program acted as human user individually clicking on each news article and copying only the 

text into a separate .csv file. The results of this web scraping culminated into three separate data 

sets, one from each news source. Resulting .csv files included the link, title and text for each 

article falling in this period. RT yielded 1173 articles, RBC – 2225 articles and Sputnik News – 

537 articles [See Figure 2] 



14 

 

Following data collection, I began to manipulate the data utilizing NLP (natural language 

processing) techniques in Python. At this point I decided to split my datasets and analyze the 

titles and text separately, as this allowed me to gather insight and compare word frequencies 

present in titles and texts within the same news publication. The next step is to apply 

tokenization and define each feature, which in this case is each individual word from the dataset. 

One initial challenge was the tokenization and treatment of Russian text. Unlike English, Russian 

utilizes a case system in which each noun and adjective decline to that case and verbs conjugate 

to reflect person and tense. If untreated, it is impossible to gain accurate frequency counts for 

words due to the same word being counted differently depending on its case. To overcome this 

challenge, I implemented a process known as lemmatization and applied it to each dataset. This 

reverted all nouns and adjectives to their lemma form.6 To maintain consistency with dataset 

manipulation I further applied lemmatization to my English language datasets. Following 

lemmatization I continued the tokenization process, transforming each token to lowercase and 

removing all punctuation and symbols. This resulted a dataset of unformatted text. The next step 

 
6 The lemma form of nouns, adjectives, and verbs is the nominative singular or infinitive form respectively.  

0

500

1000

1500

2000

2500

3000

3500

4000

4500

Russia Today RBC Sputnik News Total Articles Collected

News Articles Scraped

Articles Collected

Figure 2 



15 

 

was to remove all tokens that have no intrinsic meaning known as stopwords.7 Utilizing two 

premade stopword dictionaries, I removed all stopwords in both English and Russia. To remove 

any stopword that was overlooked by the dictionaries, I looked through the most frequent terms 

and extended the stopword dictionaries to include any terms or punctuation that was initially 

overlooked in the tokenization phase. The last step of data collection and manipulation was to 

pull the frequency of the top 40 unigrams and top 30 bigrams for each of the six datasets and plot 

them based on frequency, allowing me to visualize and compare each dataset.8 [See Appendix] 

Limitations 
 

The primary limitations of this study fall within the chosen news sources themself. By 

only analyzing online news articles I am selectively excluding any television news, the most 

consumed media source within the Russian Federation. While I had kept an analysis of Russian 

television news in consideration, the task presented itself to be too daunting for a masters thesis 

and is more suited for a doctoral dissertation or larger research project. Other limitations and 

problems arise in the analysis of English documents, as documents published in English are not 

necessarily written by native English speakers. This can lead to inconsistencies when looking at 

word count, as it might not be as accurately reflective of opinion when compared to articles 

written by a native speaker. The final limitation is the amount of information to be gathered from 

word count itself. While proving to be a valuable metric in generating a comprehensive overview 

of the corpus, it is restrained by lacking potentially important context within each article. Due to 

this I recommend utilizing word frequency analysis alone to create a survey of the Russian 

 
7 Stop words include conjugations, articles and other words that had no value to the greater understanding of these 

datasets.  
8 Initially I looked through the top 100 terms and found that terms falling outside the top 40 and top 30 did not have 

a large enough representation to prove effective for my analysis.   



16 

 

propaganda sphere and a good starting point for deeper text as data analysis such as sentiment 

analysis and topic modeling.  

Analysis 
 

The first part of my analysis aims to determine the accuracy of my initial hypotheses that 

were established prior to data collection. I will utilize term frequency to generalize the response 

to the hypotheses, and then delve into specific articles to provide deeper insight into the validity 

of my hypotheses. Following this exploration into the initial hypotheses, this section will identify 

and analyze the distinct strategies utilized by the Kremlin in their attempt to transform Alexei 

Navalny into a propaganda tool.  

Russian Language State Controlled Media vs Russian Language Independent Media. 
 

Russian state media portrays Alexei Navalny in a more negative light than 

independent media sources. This portrayal is characterized by how each source 

refers to his position within the Russian political world. 

Both Russian language state controlled and independent media sources, RT, RBC, and 

Sputnik News, provide valuable insight into the Kremlin propaganda machine both domestically 

and abroad. The first hypothesis relates to the overall opinion of Alexei Navalny presented by 

Russian state media. This is potentially the most difficult idea to prove as it is massive in scope 

and opinion is inherently subjective. One strategy to gauge this opinion is to look at the terms 

used to refer to Navalny himself. Alexei Navalny is a practicing lawyer and aspiring politician, 

yet in the Kremlin-influenced news sources he is not referred to as such. His anti-corruption 

organization is only acknowledged in circumstances where the news piece is criticizing its 

actions, or claiming it is a foreign agent acting against the Russian people (RT 2021c). The 



17 

 

Kremlin’s propaganda machine instead chooses to diminish his importance within Russian 

society and repeatedly uses the term ‘blogger’ to refer to him, if they choose to refer to him by 

name at all (Batyaev 2021; Ekimenko 2021). In one instance, RT printed an interview transcript 

from Vladimir Putin. In this interview, the president refused to refer to Navalny by name, instead 

referring to him as “the patient” or “the man.”9 Vladimir Putin is known to choose his words 

tactfully and deliberately. The use of these adjectives over Navalny’s name reflect the Kremlin’s 

continuing attempts to undermine Navalny’s legitimacy and stifle his personal political 

ambitions. Putin’s choice to abstain from saying Navalny’s name is a conscious decision to not 

recognize the threat that Alexei Navalny poses to the Putin regime.  

Unlike RT, RBC continuously refers to Alexei Navalny as a member of the legitimate 

Russian opposition. The results of my frequency analysis further fortify this support with the 

term “Opposition Leader, Alexei”10 being found at an extremely high frequency. After further 

inspection of individual articles, it is apparent that RBC uses the term ‘opposition leader’ as 

Navalny’s preposition, over the Kremlin favorite, ‘blogger’(RBK 2021b). Russian independent 

news further legitimizes Navalny and his anti-corruption mission by focusing on his team at the 

Anti-Corruption Foundation. Unlike RT, who simply refers to FBK11 as Navalny’s extremist 

organization, RBC covers the actors and leaders in the organization and focuses primarily on 

their persecution by the Kremlin and other Russian law enforcement. For example, RBC wrote 

pieces that highlight the director of the FBK, Ivan Zhdanov and the difficulties he experienced 

after being placed on the FSB watchlist (RBK 2021c). RBC further focuses on minor agents in 

Navalny’s organization, often questioning the constitutionality of their arrests and the repeated 

 
9 Translation my own. Original text: “пациент” “человек” 
10 Translation my own. Original Text: “оппозиционер, алексей” 
11 Фонд Борьбы с Коррупцией (Anti-Corruption Foundation) 



18 

 

decision for the police to detain them without evidence or charges (RBK 2020b). While RBC 

does not expressly come out to support Navalny, and makes every effort to remain neutral, their 

decision of what to cover expressly portrays a dramatically different angle of Navalny than that 

of RT’s coverage of their favorite, ‘blogger.’ 

Russian State media abstains from attributing the poisoning of Navalny to the 

Kremlin, instead blaming it on foreign actors. Independent media sources 

acknowledge the potential that the Kremlin was behind the attack. 

In Western media, the Kremlin, and sometimes even Putin himself are attributed to the 

poisoning of Navalny by the Novichok nerve agent. Initially, I expected that the Kremlin would 

first deny the instance of poisoning and then further deny any attribution of the ‘alleged’ 

poisoning. After looking at the results and pulling out specific articles that deal with Navalny’s 

poisoning, I can confidentially say that my assumptions were only partially correct. RT 

consistently published speculation behind German doctors finding traces of a Novichok nerve 

agent, constantly claiming that German authorities refused to provide substantial evidence for 

such an event. RT embarked on a full-scale disinformation campaign regarding the poisoning. At 

the bottom of many articles, specifically dealing with Nord Stream 2, RT contributors included a 

small section on the ‘alleged’ poisoning of Navalny. In every one of these small sections (often 

copied word for word from earlier articles), RT questioned and denied the possibility that 

Navalny was poisoned. This denial and claim of Russian innocence parallels Putin’s historic 

strategy to claim innocence before quickly changing the topic of conversation at hand (Snyder 

2018a, 164, 180). In some cases, these small sections included different stories on what 

happened and provided ‘proof’ of Russia’s innocence. These claims often were isolated incidents 

and did not see the light of day after their initial publishing. One example of these claims is that 



19 

 

Belarussian intelligence services intercepted a phone call between Berlin and Warsaw, where it 

was disclosed that the evidence of poisoning was falsified (RT 2020a). In all the articles 

published afterward there was no follow up on these Lukashenko’s claims. 

Following the German-led investigation into the poisoning of Navalny, the international 

community called upon the Russian Federation, and specifically Vladimir Putin, to acknowledge 

the poisoning and launch their own internal investigation. While the RF launched a brief 

investigation that unsurprisingly was resolved with no findings, they were quick to attribute the 

‘alleged’ poisoning to international actors. This directly contradicts my initial hypothesis that the 

Kremlin would abstain from placing any attribution on foreign actors, as my initial thinking was 

that any attribution would legitimize the events and solidify the fact that Navalny was poisoned. I 

previously mentioned Putin’s historic strategy of denial and deferral, which was particularly 

apparent in the annexation of Crimea (Snyder 2018a, 181). Regarding the poisoning of Navalny, 

RT began to attribute this event to the United States and create the narrative of an American 

conspiracy; a plot that would increase US oil and natural gas exports to Europe at the expense of 

NordStream 2. As experts in propaganda, RT quickly found explicit quotes from former US 

President Donald Trump that condemned the construction of the pipeline. Citing the former 

president, RT showed a precedent for this anti-Russian behavior and consistently alleged 

attribution of the poisoning to the United States (RT 2020b). Through conspiracy, a method of 

disinformation continuously used by the Kremlin, Russian authorities captured and transformed a 

narrative that not only proclaims their innocence but further invokes anti-Western sentiments 

among its readers.  

Russian independent news holds a different attitude to the poisoning of Navalny. Unlike 

the Kremlin attributing the events to the West and denying their happening altogether, RBC’s 



20 

 

coverage of the event was neutral, comprehensive and the new source abstained form blaming 

any individual party. RBC further presented the facts and interviews with specific doctors from 

both countries, Russia and Germany, specialists from OPCW12 and representatives from both 

FBK and the Ministry of Internal Affairs (RBK 2020a). Simply put, it was non-biased coverage 

that one would expect from a reputable news establishment. While RBC’s coverage of the 

poisoning does not come at any surprise, it highlights the stark contrast between Russian 

independent and state-controlled news, emphasizing the extreme levels of propaganda exhumed 

by the state apparatus. 

Russian State media does not acknowledge the protests that followed Navalny’s arrest, while 

independent media sources cover the demonstrations in their news cycle. 

Following the arrest of Alexei Navalny, protests erupted throughout many Russian cities, 

leading to the largest number of detainments in modern Russian history (Human Rights Watch 

2021). Despite the mass demonstrations protesting the government’s decision to arrest Alexei 

Navalny, state-run news organizations simply avoided covering the protests; evidence of which 

is found within the lack of mentions of the term “protest”13 in RT. The only mentions of these 

demonstrations are framed in a negative light, referring to the movements as “unauthorized 

actions”14 and condemning these protests as evidence of hooliganism. These demonstrations 

further led to criminal cases on the charges of the use of violence against a representative of the 

authorities, deliberate destruction or damage to property, hooliganism, and obstruction of the 

 
12 Organization for the Prohibition of Chemical Weapons 
13 Translation my own. Original text: “протест” 
14 Translation my own. Original text: “несанкционированные акции” 



21 

 

movement of vehicles and pedestrians, endangering the life and safety of citizens (RT 2021a).15 

While these protests were in fact mentioned and covered by the state-controlled media, it is only 

through a definitively negative light.  

State coverage of the protests often deflects away from the protests themselves in favor of 

implicating some level of Western influence. One case that was consistently repeated throughout 

the news sources is the involvement of Swedish, German, and Polish diplomats in the 

demonstrations (Katkov 2021). Following the protests these diplomats were summarily expelled 

from the country. Western nations involved in the scandel condemned Russia for the expulsions, 

blaming them on using the incident to increase tensions between Russia and the West (Times 

2021). RT’s coverage of the protests following Navalny’s arrest attempt to strip any legitimacy 

from peaceful demonstrations, and further implicate the West in any form of anti-Kremlin 

activity. 

In contrast to RT’s attempts to ignore or deflect form the events of January 2021, RBC 

focused on the mass protests. This is evident in the high word frequencies found within my 

analysis. The word counts for “Protest”16, “Actions, Protest”17, “Actions, January”18 and 

“Unsanctioned, Actions”19 were disproportionally high in the word frequencies, indicating a 

strong focus on these events by the news organization. Upon further inspection of specific 

articles that dealt with the protests offered raw footage of protestors fighting with the police, 

resisting arrest and the use of force by the Russian police force (RBK 2021a). In general, on this 

 
15 Translation my own. Original text: «Применение насилия в отношении представителя власти», 

«Умышленные уничтожение или повреждение имущества», «Хулиганство», «Воспрепятствование 

движению транспортных средств и пешеходов, ставящее под угрозу жизнь и безопасность граждан» 
16 Translation my own. Original Text: “протест” 
17 Translation my own. Original Text: “акции, протест” 
18 Translation my own. Original Text: “акции, январь” 
19 Translation my own. Original Text: “несанкционированные, акции” 



22 

 

topic RBC stays consistent with its journalistic integrity and holds an unbiased attitude when 

writing on the incidents, supporting my initial hypothesis that RBC would cover the events 

unlike their government-controlled counterpart, RT. 

Russian Language State Controlled Media vs English Language State Controlled Media. 
 

State media printed in Russian is more critical of the West than its English printed 

counterparts. News printed in Russian utilizes xenophobia of the West to fabricate 

and replicate news sources that English speaking audiences would find 

conspiratorial and offensive. 

 One of the primary goals behind choosing various sources in different languages is to 

gauge the impact that target audience has on Kremlin propaganda. Almost immediately it 

became apparent that Alexei Navalny’s coverage differs by government-controlled news sources 

and language of publication. RT, who targets a Russian speaking audience is aggressive in their 

coverage of the United States and liberally throws out accusations of US involvement in Russian 

affairs. This is primarily seen within the coverage of the NordStream2 pipeline. RT, without 

evidence, directly ties the United States to the strained relationship between Russia and the EU 

following the arrest of Navalny. They blame the United States for using the situation of 

Navalny’s poisoning to exert pressure on Germany to buy American natural gas and cripple the 

Russian economy(RT 2021b). RT further goes onto attack American sanctions, making bizarre 

historical allegories to US sanctions in the Soviet Union and citing US economic imperialism, 

even stating that the Russian people are sick of rubbery American chicken (Shafran 2021).20 As 

if these opinion pieces were not callous enough, RT further goes on to consistently question the 

 
20 Chicken as a symbol of American imperialism is reflective of the “Bush’s Legs” initiative implemented in 1990. 



23 

 

sovereignty of Germany itself, claiming it as a vassal state or tributary of the United States and 

Great Britain, claims that would certainly not progress Russo-German efforts towards 

completing the NordStream2 pipeline (Shafran 2020). 

Unlike its Russian language counterpart, state-controlled news sources published in 

English are much more diplomatic in their coverage of the United States and Germany. This is 

most notable in the coverage of the NordStream2 Pipeline. Sputnik News articles under the 

headline “Navalny” are quick to shift the focus to Russo-German cooperation in the face of US 

opposition to this partnership. In these stories, Navalny is used as a tool to shift the focus of the 

English readership to garner support for the completion of NordStream2 and paint the United 

States as the primary driver behind deteriorating Russo-German relations. Unlike the Russian 

sources which paint Germany as simply a US vassal, Sputnik News consistently commends 

Angela Merkel and describes her as a clear-headed leader who promotes Russo-German 

cooperation, with no mentions of her condemnation of Russia following the poisoning of 

Navalny (Deutsche Welle 2020; Serebriakova 2020). 

Upon further examination, my findings confirm my initial hypothesis that Russian 

language state-sources are inherently more brash than their English counterparts. Both English 

and Russian language sources use Navalny simply as a tool, a jumping off point into the true 

ambitions behind their propaganda. While both languages use Navalny as a segue into other 

topics, it was surprising to see the vast difference behind the language and tone used in both 

publications. Russian published sources were much more callous, opinionated, and aggressive 

than their English counterpart. I speculate that this is due to the target audience of each 

publication. RT looks to push Kremlin propaganda onto the Russian diaspora and domestic 

Russian populations, groups of people that typically lack access to non-Russian governmental 



24 

 

organizations. This gives RT the freedom to publish misinformation which little to no backlash, 

as opposed to Sputnik News which much be more diplomatic when reaching their English-

speaking readership.  

Strategies of Kremlin Propaganda 
 

Through this exploration of Kremlin coverage on Alexei Navalny, I was able to pinpoint and 

pull out three distinct strategies that the Kremlin employed in their propagandizing mission. It is 

important to understand that these three techniques are not found in unique instances or articles 

but are craftily interwoven into all Russian propaganda. The three techniques are as follows: 

1) Deflection 

2) Conspiracy 

3) Slander 

I define deflection as the effort for the Kremlin to utilize a topic as a jumping off point to 

another topic that fits their own personal agenda with the goal of confusing the readership and 

diminishing the importance of the original topic. This tactic was ubiquitous in any coverage of 

Alexei Navalny following his poisoning. Almost every article on RT and Sputnik News under the 

tag line “Navalny” (in English and Russian respectively) was not actually about Navalny. The 

typical layout was a small introduction mentioning the poisoning and Navalny’s name, followed 

by a picture of the NordStream2 pipeline under construction and an article emphasizing the 

importance of the NordStream2 and the potential US sanctions. This decision is not incidental, it 

is strictly to deflect attention away from Alexei Navalny himself. Readers click a headline about 

Navalny’s poisoning and end up reading about the great economic achievements of the 

NordStream2, or the continuous threat of US sanctions in their attempt to destroy Russia, with 



25 

 

little to no mention of Navalny’s health and condition. It was as if the writers of these articles are 

under strict instructions to write on Alexei Navalny without writing about Alexei Navalny. 

 Another similar example is the use of media within the state-controlled news sources. After 

randomly selecting around fifty articles from my corpus of RT, I was only able to find a single 

picture of Alexei Navalny. Every other picture was a cycle of five or six construction photos of 

the pipeline, Angela Merkel, or Russian foreign ministers. Once again, this conscious decision to 

avoid showing the reader a picture of Alexei Navalny in an article with Navalny in the headline 

is purely to pull the reader’s attention away from the opposition figure, effectively redirecting 

that attention to what the Kremlin deems important. The constant deliberate stream of articles 

under the headline “Navalny” that do little to talk about Navalny is a direct indicator for the 

Kremlin’s desire to deflect away from problematic topics, shedding light on one cog in the larger 

propaganda machine. 

 Conspiracy, the tried-and-true mode of propaganda, is interwoven into the Kremlin’s 

narrative on Alexei Navalny following his poisoning. In my text analysis I was able to locate a 

recurring conspiracy: the United States and in particular, Donald Trump, are responsible for the 

positioning of Alexei Navalny in their efforts to destroy future Russian economic prosperity. 

These claims have no legitimate backing yet continue to portray Russia as the victim of a 

Western cabal set on its destruction. Throughout this affair, the Kremlin continued to use 

conspiracy that falls in line with the Kremlin’s anti-Western narrative. 

 Smaller conspiracies continued to supplement the greater narrative: the US orchestrated 

Navalny’s poisoning. These conspiracy theories often came in the form of one-off claims and 

were subsequently dropped. Examples of such conspiracies are Lukashenko’s claim that he 

intercepted a phone call confirming the CIA involvement in Navalny’s poisoning, or that the 



26 

 

German government itself planted the water bottles that contained evidence of Novichok. 

Sometimes these minor claims were followed up in subsequent articles, but overall, they peter 

out. While the articles almost never cite any legitimate source material for these minor 

conspiracies, the articles are an effective form of clickbait that follow a single pattern: slightly 

differing repetitive stories that all result in promoting a single overarching conspiracy – the 

Western cabal set on destroying Russia. 

The final strategy is the use of slander by state-controlled media sources. I define slander 

as an attempt to attack actors, states, individuals, and institutions, with the sole purpose of 

diminishing legitimacy. These often-petty attacks typically have no credible backing and are 

aimed purely at damaging the reputation of their targets. Slander was continuously used in 

Kremlin news following Navalny’s poisoning, referring to protestors as hooligans, Alexei 

Navalny as a simple blogger, and the German federation as a US vassal state. Language plays an 

important role in slander as each publication tailors its news to its readership. For example, 

articles published in Russian were particularly critical and quick to slander German and 

American institutions, politicians, and governments, while English publications typically only 

resorted to general anti-Western sentiment. Out of all the strategies the use of slander is the most 

likely to invoke the emotions of the consumer, promulgating xenophobia, the vilification of the 

West and feelings of Russian victimhood.  

Conclusion 
 

Over the course of this study, I aimed to answer the overarching question of how the 

Kremlin was able to transform Alexei Navalny from an opposition figure into their own personal 

propaganda tool. This was achieved in four steps: Create a corpus of news articles on the topic of 



27 

 

Alexei Navalny. Analyze the most frequent terms in this corpus to create a survey of Navalny’s 

media coverage. Delve into individual articles across each news source to discover how state-

controlled and independent media differ in their coverage of Navalny, and finally use these 

differences to locate distinctive tactics used to create and disseminate propaganda.  

When I began this project, I thought that Navalny’s coverage would be limited in state-

controlled media sources, but I was quickly proven wrong. RT and Sputnik News published 

articles daily on Alexei Navalny from the time of his poisoning to almost a full year after his 

arrest. Whether Navalny is releasing a documentary accusing Putin, or simply sitting in prison, 

the “Firehose of Falsehood” is always flowing, spitting out false narratives interwoven with 

unverified conspiracy theories and slandering their enemies, with the goal of pulling the reader’s 

attention away from the Kremlin’s nemesis. Recently I was watching Navalny’s CNN 

documentary, when someone turned to me inquiring as to why Navalny was still around after all 

these years. Why not get rid of Navalny before anyone knows his name? To answer this 

question, we must turn to Snyder’s politics of eternity, an artificially created dimension where 

the Kremlin controls the truth, distorting what is real and what is not. It is only here that the state 

can look to recognize their nemesis as an opportunity, a tool to push their own agenda, to 

continue their modern day “Twilight Zone.” 

The application of text as data is new in the field of political science. This project opens 

the door for future research and application of more advanced text as data methods, such as 

sentiment analysis and topic modeling. The integration of these methods with traditional 

qualitative analysis can reimagine how we look at opposition agents and more clearly view the 

Kremlin’s relationship with them. This project was further limited to an analysis of Alexei 

Navalny in a small timeframe. If this period and data set were expanded, it would be possible to 



28 

 

track how coverage of Alexei Navalny has changed over time and at what points he receives 

more attention from Kremlin sources. These points of time should be further compared to larger 

domestic and international events to see the affects of external pressure on Kremlin propaganda. 

Finally, Alexei Navalny is not a one-off opposition figure. He comes from a deep history of 

Russian opposition agents and is an integral part in the larger narrative of Kremlin opposition. 

Propaganda is everywhere and increasingly difficult to separate from legitimate news 

sources. As Americans, we emphasize the importance behind the freedom of information and 

fight against censorship. While this is a foundational part of the American identity, it opens our 

country to potentially subversive elements from hostile states. The identification of Kremlin 

propaganda techniques in this study emphasizes the Kremlin’s determined goal to create 

misinformation for audiences domestic and abroad. I suggest that this study be applied to any 

potential policies that promote journalistic integrity and fight against the outsourcing of 

malicious propaganda, a Russian export that has increasingly infiltrated and threatens foreign 

institutions.  

Alexei Navalny is a tragic figure, his bravery, and efforts to fight against authoritarianism 

must not go in vain. The Kremlin took this figure and attempted to mold him into their own 

propaganda tool, but they made one fatal flaw: their failed assassination. This blunder propelled 

Alexei Navalny to the forefront of international consciousness, galvanizing international support 

for his amnesty. The Kremlin’s failure opened a new opportunity for Navalny, one that he has 

capitalized on as a Sakharov Prize winner and his namesake documentary winning the Sundance 

Film Festival. Alexei Navalny has joined the pantheon of great Russian opposition leaders, a 

position well-deserved. 



29 

 

Over the course of this study, we learned how the Kremlin propagandizes its opposition 

agents. Through the tactful blend of deflection, conspiracy and slander, the state-controlled news 

sources attempt to neutralize what they deem threatening and mold it into a tool, whose sole 

purpose is to advance the ultimate goals of the Putin regime. We live in an era where access to 

information has made it impossible for the regime to ignore uncomfortable incidents and its 

perceived threats. This study illuminates the modern tactics that the Kremlin employs to deal 

with controversial and potentially destabilizing events and figures. It is critical for the Western 

observers to understand these tactics to predict the next steps of an increasingly unpredictable 

Putin regime.  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



30 

 

Appendix 
 

Empirical Findings: Word Frequency 

RT – Russian (1173 Articles) (08/20/2020 – 12/01/2021) (Search Term – “Навальный”) 

TITLES 

   
Unigram Frequency Bigram Frequency 

навалный 675 ситуация, навальный 152 

россия 284 северный, поток 55 

ситуация 191 мид, россия 41 

прокомментировать 135 санкция, против 37 

санкция 119 против, россия 37 

фрг 98 навальный, мид 31 

мид 97 'изза', 'ситуация' 31 

дело 81 прокомментировать, ситуация 30 

против 72 дело, навальный 29 

заявлять 70 отравлени', навальный 27 

сша 65 инцидент, навальный 23 

изза 65 навальный, россия 23 

суд 60 новый, санкция 22 

фбк 58 санкция, изза 22 

поток 58 ситуация, вокруг 21 

новый 55 дело, клевета 21 

северный 55 вокруг, навальный 20 



31 

 

рассказывать 51 штаб, навальный 18 

германия 51 россия, изза 17 

путин 47 глава, мид 15 

называть 46 россия, навальный 15 

призывать 45 прокомментировать, заявление 15 

заявление 44 кремль, прокомментировать 14 

лавров 43 изза, навальный 14 

озхо 41 дело, против 13 

оценивать 40 алексей, навальный 13 

глава 39 санкция, сша 13 

врач 39 отношение, россия 13 

кремль 39 вводить, санкция 13 

москва 37 фбк, навальный 12 

запрос 34     

захаров 33     

отношение 32     

отравление 32     

отвечать 31     

запад 28     

клевета 26     

песок 26     

меркель 25     

инцидент 24     



32 

 

 

TEXT 

   
Unigram Frequency Bigram Frequency 

навланый 5057 алексей, навалный 1669 

россия 3916 северный, поток 569 

алексей 1832 борьба, коррупция 324 

российский 1765 ситуация, алексей 317 

дело 1689 мид, россия 311 

год 1681 фонд, борьба 306 

свой 1629 ппо, слово 303 

заявлять 1558 птакже, тема 287 

ситуация 1337 иностранный, дело 271 

германия 1336 ситуация, навальный 266 

весь 1329 иностранный, агент 260 

страна 1157 риа, новость 259 

москва 1126 ситуация, вокруг 251 

отношение 1118 отношение, россия 250 

человек 1100 уголовный, дело 242 

санкция 1052 министерство, юстиция 238 

вопрос 945 решение, министерство 230 

говорить 923 юстиция, рф 230 

решение 920 агент, решение 229 



33 

 

сказать 915 глава, мид 227 

сша 864 выполнять, функция 224 

организация 829 функция, иностранный 223 

отмечать 824 санкция, против 223 

мид 817 официальный, представитель 219 

слово 813 вещество, группа 215 

наш 812 реестр, нко 214 

президент 798 нко, выполнять 214 

глава 787 включать, реестр 213 

сторонна 772 владимир, путин 205 

стовиться 765 штаб, навальный 204 

время 752     

сообщать 717     

рф 682     

фонд 679     

новый 669     

европейский 662     

иностранный 651     

против 641     

суд 635     

вещество 630     

 

 



34 

 

RBC (РБК) – Russian (2225 Articles) (08/20/2020 – 12/01/2021) (Search Term – “Навальный”) 

TITLES 

   
Unigram Frequency Bigram Frequency 

навалный 933 главный, новость 96 

россия 302 новость, рбк 95 

дело 200 отравление, навальный 93 

акция 195 дело, навальный 68 

изза 185 санкция, против 65 

санкция 181 акция, протест 49 

заявлять 172 против, россия 49 

москва 161 изза, навальный 47 

суд 150 штаб, навальный 45 

сообщать 147 поддержка, навальный 44 

называть 134 новый,санкция 37 

митинг 127 северный, поток 36 

сша 119 ситуация, навальный 33 

рбк 118 главное, ночь 27 

путин 117 главное, день 27 

против 111 акция, поддержка 27 

отравление 107 nord, stream 26 

главный 107 россия, изза 26 

новость 98 навальный, кремль 25 



35 

 

протест 97 санкция, изза 24 

мид 93 сми, узнавать 24 

задерживать 88 акция, январь 24 

глава 87 санкция, сша 23 

кремль 87 правозащитник, сообщать 23 

новый 81 изза, отравление 22 

главное 78 уголовный, дело 22 

петербург 69 москва, задерживать 20 

день 69 навальный, навальный 19 

германия 68 навальный, песок 19 

отвечать 67 заявлять, отсутствие 18 

фбк 61 

  
песок 56 

  
поддержка 54 

  
байден 52 

  
полиция 52 

  
объяснять 50 

  
лавров 50 

  
врач 49 

  
штаб 48 

  
фрг 48 

  
 



36 

 

TEXT 

   
Unigram Frequency Bigram Frequency 

навалный 5582 алексей, навальный 1897 

россия 3622 оппозиционер, алексей 756 

год 2405 санкция, против 377 

алексей 2152 уголовный, дело 369 

сообщать 2025 ппо, слово 359 

заявлять 1964 акция, протест 358 

дело 1907 риа, новость 321 

рбк 1789 владимир, путин 288 

москва 1715 борьба, коррупция 273 

российский 1625 северный, поток 267 

суд 1565 фонд, борьба 262 

человек 1543 отравление, навальный 255 

акция 1461 дмитрий, песок 245 

оппозиционер 1450 несогласованный, акция 244 

свой 1282 право, человек 242 

санкция 1255 несанкционированный, акция 241 

сша 1194 говориться, сообщение 235 

сказать 1131 штаб, навальный 234 

президент 1123 акция, поддержка 220 

слово 1115 против, россия 218 

отношение 1065 ст, ук 214 



37 

 

отравление 1029 президент, россия 208 

страна 996 сообщать, рбк 195 

время 963 палексей, навальный 194 

организация 935 отношение, россия 193 

против 921 иностранный, дело 191 

весь 898 районный, суд 190 

германия 881 ива, рош 189 

январь 876 экстремистский, организация 185 

глава 861 овд, инфо 181 

власть 835 

  
задерживать 828 

  
новый 820 

  
становиться 794 

  
решение 789 

  
данные 778 

  
сотрудник 766 

  
отмечать 753 

  
вопрос 713 

  
проходить 704 

  
 

 

 



38 

 

Sputnik News – English (537 Articles) (08/20/2020 – 12/01/2021) (Search Term – “Navalny”) 

TITLES 

   
Unigram Frequency Bigram Frequency 

navalny 259 nord, stream 59 

russia 154 navalny, case 55 

russian 96 alexei, navalny 21 

us 88 foreign, ministry 16 

sanctions 71 foreign minister 14 

case 66 opposition, figure 13 

nord 59 sanctions, russia 12 

stream 59 russia, sanctions 11 

moscow 56 figure, navalny 11 

eu 56 alleged, poisoning 10 

german 50 russia, foreign 10 

biden 47 russian, opposition 10 

foreign 44 russia, navalny 9 

germany 42 navalny, poisoning 9 

berlin 42 anti, russia 8 

new 37 new, sanctions 8 

putin 34 charite, hospital 8 

Kremlin 29 uis, sanctions 7 

poisoning 26 unauthorised, rallies 7 



39 

 

calls 23 moscow, court 6 

alexei 21 state, department 6 

lavrov 21 eu, sanctions 6 

opcw 20 state, depart 6 

ministry 19 poisoning, navalny 6 

state 19 sanctions, navalny 6 

claims 18 navalny, treated 6 

alleged 18 probe, navalny 5 

minister 18 russian, embassy 5 

opposition 18 human,rights 5 

hospital 15 anti, russian 5 

video 15 

  
anti 14 

  
west 14 

  
uk 13 

  
court 13 

  
situation 13 

  
ambassador 13 

  
figure 13 

  
unauthorised 13 

  
investigation 12 

  
 



40 

 

TEXT 

   
Unigram Frequency Bigram Frequency 

navalny 275 alexei, navalny 77 

russian 256 nord, stream 58 

russia 184 opposition, figure 57 

us 136 russian, opposition 51 

sanctions 97 foreign, ministry 36 

foreign 95 russian, foreign 35 

german 94 figure, alexei 33 

moscow 94 alexey, navalny 30 

alexei 78 foreign, minister 27 

opposition 72 united, states 23 

case 66 navalny, case 21 

germany 62 alleged, poisoning 21 

nord 59 sanctions, russia 19 

stream 59 joe, biden 18 

poisoning 59 us, president 16 

figure 58 dimitry, peskov 16 

ministry 57 european, union 16 

president 57 german, government 14 

eu 55 vladimir, putin 14 

new 53 spokesman, dimitry 14 

european 49 joins, us 13 



41 

 

government 41 president, joe 13 

biden 40 emergency, landing 13 

state 39 secretary, state 12 

omsk 38 first, hour 12 

berlin 37 city, omsk 12 

minister 36 charite, hospital 12 

alleged 35 us, sanctions 11 

one 34 stream, gas 11 

sputniknews 33 gas, pipeline 11 

hospital 33 

  
alexey 32 

  
project 32 

  
pution 31 

  
first 31 

  
united 31 

  
opcw 29 

  
evidence 29 

  
political 29 

  
day 29 

  
 

 

 



42 

 

References 
 

Batyaev, Henry. 2021. “US to Continue Imposing Nord Stream 2-Related Sanctions, Biden Aide 

Says.” Sputnik International, June 20, 2021, sec. News. 

https://sputniknews.com/20210620/us-to-continue-imposing-nord-stream-2-related-

sanctions-biden-aide-says-1083194142.html. 

 

Deutsche Welle. 2020. “Angela Merkel Says Novichok Poisoning of Russia’s Navalny Was 

Attempted Murder,” September 2, 2020. https://www.dw.com/en/navalny-novichok-

germany-russia/a-54794283. 

 

Dollbaum, Jan Matti, Morvan Lallouet, and Ben Noble. 2021. Navalny: Putin’s Nemesis, 

Russia’s Future? Oxford ; New York, New York: Oxford University Press. 

 

Ekimenko, Svetlana. 2021. “Bundestag MP Says Banning Nord Stream 2 Can Only Serve ‘Third 

Party’ Seeking to ‘Wreak Havoc.’” Sputnik International, April 30, 2021, sec. News. 

https://sputniknews.com/20210430/bundestag-mp-says-banning-nord-stream-2-can-only-

serve-third-party-seeking-to-wreak-havoc-1082771496.html. 

 

Human Rights Watch. 2021. “Russia: Police Detain Thousands in Pro-Navalny Protests,” 

January 25, 2021. https://www.hrw.org/news/2021/01/25/russia-police-detain-thousands-

pro-navalny-protests. 

 

Katkov, Arty. 2021. “German Economy Minister Warns Against Linking Nord Stream 2 With 

Navalny Case.” Sputnik International, February 7, 2021, sec. News. 

https://sputniknews.com/20210207/german-economy-minister-warns-against-linking-

nord-stream-2-with-navalny-case-1082007922.html. 

 

Navalny, Alexei. 2020. Putin Obnulilsja. Chto s Jetim Delat’? YouTube. 

https://www.youtube.com/watch?v=X4XfgP1TjOs. 

 

———. 2021. Dvorec Dlja Putina. Istorija Samoj Bol’shoj Vzjatki. Anti-Corruption Foundation. 

Neuman, Scott. 2020. “Referendum In Russia Passes, Allowing Putin To Remain President Until 

2036.” NPR, July 1, 2020, sec. 

World.https://www.npr.org/2020/07/01/886440694/referendum-in-russia-passes-

allowing-putin-to-remain-president-until-2036. 

 

Paul, Christopher, and Miriam Matthews. 2016. “The Russian ‘Firehose of Falsehood’ 

Propaganda Model: Why It Might Work and Options to Counter It.” RAND Corporation. 

https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE198.html. 



43 

 

 

Pomerantsev, Peter. 2014. Nothing Is True and Everything Is Possible: The Surreal Heart of the 

New Russia. First edition. New York: PublicAffairs. 

 

Radnitz, Scott. 2021. Revealing Schemes: The Politics of Conspiracy in Russia and the Post-

Soviet Region. New York, NY: Oxford University Press. 

 

RBK. 2020a. “Otravlenie Naval’nogo. Chto vazhno znat’,” October 14, 2020. 

https://www.rbc.ru/politics/14/10/2020/5f3e1dd29a79473eeffa06f5. 

 

———. 2020b. “V Moskve zaderzhali sotrudnika FBK,” December 14, 2020. 

https://www.rbc.ru/rbcfreenews/5fd714339a79478eef19968f. 

 

———. 2021a. “Pravozashhitniki soobshhili o bolee 1 tys. zaderzhannyh na akcijah v Moskve,” 

January 23, 2021. https://www.rbc.ru/politics/23/01/2021/600c79ec9a7947761be66e14. 

 

———. 2021b. “‘KinoSojuz’ potreboval osvobodit’ Naval’nogo,” January 26, 2021. 

https://www.rbc.ru/rbcfreenews/600fccf19a79475d2234f426. 

 

———. 2021c. “Direktora FBK Zhdanova ob"javili v federal’nyj rozysk,” June 11, 2021. 

https://www.rbc.ru/politics/11/06/2021/60c33e819a79473db42665fc. 

 

Reuters. 2022. “Alexei Navalny Sentenced to 9 More Years in Prison after Fraud Conviction.” 

The Guardian, March 22, 2022, sec. World news. 

https://www.theguardian.com/world/2022/mar/22/alexei-navalny-13-years-more-jail-

fraud. 

 

Roher, Daniel. 2022. Navalny. Documentary/Thriller. CNN Films, Warner Bros. Picture. 

RT. 2020a. “‘My v Celom Ne Priemlem Sankcionnogo Jazyka’: V Kremle Ne Vidjat v Situacii s 

Naval’nym Prichin Dlja Restrikcij Protiv RF,” September 3, 2020. 

https://russian.rt.com/world/article/779842-navalnyi-sankcii-rossiya-evropa. 

 

———. 2020b. “Evropejskie protivorechija: chto stoit za slovami glavy diplomatii ES o 

nevozmozhnosti ostanovit’ ‘Severnyj potok — 2,’” September 16, 2020. 

https://russian.rt.com/world/article/783711-severnyi-potok-es. 

 

———. 2021a. “‘Predstavlenie priznano zakonnym i obosnovannym’: prokuratura podderzhit 

zamenu Naval’nomu uslovnogo sroka na real’nyj,” February 1, 2021. 

https://russian.rt.com/russia/article/827797-genprokuratura-navalnyi-sud-nakazanie. 



44 

 

 

———. 2021b. “‘Pytajutsja postavit’ na potok’: v Rossii prokommentirovali zakonoproekt o 

novyh sankcijah SShA,” February 4, 2021. https://russian.rt.com/world/article/828830-

senatory-ssha-sankcii-rossiya-navalnyi. 

 

———. 2021c. “Istochnik Podtverdil Provedenie Proverki u Predpolagaemyh Sponsorov FBK,” 

August 18, 2021. https://russian.rt.com/russia/news/897098-navalni-sponsori-proverka-

politsiya. 

 

Serebriakova, Aleksandra. 2020. “‘Absolutely Counterproductive’: Bundestag Member Slams 

Calls to Halt Nord Stream 2 Over Navalny Case.” Sputnik International, September 8, 

2020, sec. News. https://sputniknews.com/20200908/absolutely-counterproductive-

bundestag-member-slams-calls-to-halt-nord-stream-2-over-navalny-case-

1080396576.html. 

 

Shafran, Anna. 2020. “Gotova li Germanija priznat’ sebja vassalom SShA.” RT, September 16, 

2020. https://russian.rt.com/opinion/783884-shafran-severnyi-potok-germaniya-ssha. 

 

———. 2021. “Zapad Soshjol s Uma.” RT, March 3, 2021. 

https://russian.rt.com/opinion/838544-shafran-rossiya-ssha-es-sankcii. 

 

Snyder, Timothy. 2018a. The Road to Unfreedom: Russia, Europe, America. First edition. New 

York, NY: Tim Duggan Books. 

 

———. 2018b. “Vladimir Putin’s Politics of Eternity.” The Guardian, March 16, 2018, sec. 

World news. https://www.theguardian.com/news/2018/mar/16/vladimir-putin-russia-

politics-of-eternity-timothy-snyder. 

 

Soldatov, Andrei, and Irina Borogan. 2015. The Red Web: The Kremlin’s Wars On The Internet. 

New York: PublicAffairs. 

 

The Moscow Times. 2022. “Navalny Sentenced to 9 More Years in Prison,” March 23, 2022. 

https://www.themoscowtimes.com/2022/03/22/navalny-sentenced-to-9-more-years-in-

prison-a77027. 

 

Times, The Moscow. 2021. “Russia Expels European Diplomats Over Navalny Protests – 

Foreign Ministry.” The Moscow Times. February 5, 2021. 

https://www.themoscowtimes.com/2021/02/05/russia-expels-swedish-polish-german-

diplomats-over-navalny-protests-foreign-ministry-a72850. 

 

Troianovski, Anton. 2019. “In Russia, an Updated Law With New Restrictions on Freedom of 

Speech.” The New York Times, December 2, 2019, sec. World. 

https://www.nytimes.com/2019/12/02/world/europe/russia-foreign-agents-law.html. 

 



45 

 

Yablokov, Ilya. 2018. Fortress Russia: Conspiracy Theories in Post-Soviet Russia. Cambridge, 

UK ; Medford, MA, USA: Polity Press. 

 

———. 2022. Russia Today and Conspiracy Theories: People, Power and Politics on RT. 

Conspiracy Theories (Routledge (Firm)). Abingdon, Oxon ; New York, NY: Routledge, 

Taylor & Francis Group. 

 


