The Donald W,
Treadgold Fdapers

Jn Dussian, Last Curopean,
and. Centljnl Asian Studies

| Structure and Exposure. \
Dllemmas of Democracy in Russia’s
Television Market

Ellen Mickiewicz

o e . : . . .
: The Henry M. Jackson = May 2001
ﬁ ‘School of Intemational Studies: ; |

The University of Washington -

- B
" - -
Py

N -



Structure and Exposure:
Dilemmas of Democracy in Russia’s
Television Market

Ellen Mickiewicz

The Henry M. Jackson School of International Studies
University of Washington
2001



ISSN 1078-5639
© Jackson School of International Studies
University of Washington, 2001.

Editor: Sabrina P. Ramet

Managing Editor: James M. Ward

Consulting Editor: Vjeran Pavlakovi¢

Editorial Council: Herbert ]. Ellison
James R. Felak
Judith A. Thornton
Daniel C. Waugh

The Donald W, Treadgold Papers in Russian, East European, and Central
Asian Studies provide a forum for the rapid dissemination of current schol-
arly research on the regions indicated by the title. Publications include
papers from symposia and monographs that may be too long for most
journals but too short to appear in book form. Subscriptions and special
orders are available. The Editorial Board of The Donald W. Treadgold Pa-
pers does not endorse the views, or assume any responsibility for the fac-
tual accuracy, of any publication in the series. The respective authors are
solely responsible for the views expressed and the factual accuracy of their
contributions.

Submissions in the field of Russian, East European, and Central Asian
Studies are considered for publication. Articles should be of substantial
length—approximately 40-100 pages, including endnotes. All translitera-
tion should conform to Library of Congress rules. Submission on disk is
requested upon acceptance. Submissions should be sent in triplicate to
the address below, with attention to Sabrina P. Ramet, editor. Scholars
interested in submitting works for consideration are asked to obtain a copy
of the style guide before submitting their work.

The Donald W. Treadgold Papers
Jackson School of International Studies
Box 353650
University of Washington
Seattle, WA 98195-3650
(206) 221-6348
treadgld@u.washington.edu



About this series

The Donald W. Treadgold Papers publication series was created
to honor a great teacher and great scholar. Donald W. Treadgold was
professor of history and international studies at the University of
Washington from 1949 to 1993. During that time, he wrote seven
books, one of which — Twentieth Century Russia — went into eight
editions. He was twice editor of Slavic Review, the organ of the Ameri-
can Association for the Advancement of Slavic Studies, and received
the AAASS Award for Distinguished Contributions to Slavic Studies,
as well as the AAASS Award for Distinguished Service. Professor
Treadgold molded several generations of Russian historians and con-

" tributed enormously to the field of Russian history. He was, in other
ways as well, an inspiration toall who knew him.

The Treadgold Papers series was created in 1993 on the occa-
sion of Professor Treadgold’s retirement, on the initiative of Professor
Daniel Waugh. Professor Treadgold passed away in December 1994.
The series is dedicated to the memory of a great man, publishing pa-
pers in those areas which were close to his heart.

Sabrina P. Ramet
Editor



About the author of this issue

Ellen Mickiewicz is the James R. Shepley Professor of Pub-
lic Policy Studies, Professor of Political Science, and Director of
the DeWitt Wallace Center for Communications and Journal-
ism of the Terry Sanford Institute of Public Policy at Duke Uni-
versity. A specialist on media and politics, especially in the
former Soviet Union and Eastern/Central Europe, she is also a
fellow of the Carter Center. Dr. Mickiewicz was the first Ameri-
can to be honored by the 120,000-member Journalists’ Union
of Russia for her contribution to the development of democratic
media in the region. She is the author or editor of numerous
journal articles and of seven books, including her most recent,
Changing Channels (published by Oxford University Press in
1997 and in an expanded paperback edition by Duke Univer-
sity Press in 1999), which is a study of the role and impact of
television from 1985-1999. An earlier book, Split Signals: Tele-
vision and Politics in the Soviet Union (Oxford University Press),
was designated the Electronic Media Book of the Year by the
National Association of Broadcasters and the Broadcast Edu-
cation Association. In 1997, Dr. Mickiewicz received the Murray
Edelman Award for Distinguished Scholarship in Political Com-
munication by the American Political Science Association. A
former Guggenheim fellow, she has also served on the advisory
boards of the Council for the International Exchange of Schol-
ars and the Kennan Institute of the Woodrow Wilson Center.
She is currently a member of the advisory boards of The Inter-
national Journal of Press and Politics (Harvard University) and
Political Communication, a trustee of the Wenner-Gren Foun-
dation, and a member of the Board of Directors of the Interna-
tional Research & Exchanges Board. A graduate of Wellesley
College, Dr. Mickiewicz received her doctorate from Yale Uni-
versity.



Acknowledgments

The author thanks the Markle Foundation for their sup-
port of this research project. The foundation is, of course, not
responsible for the conclusions reached in this study.



(Uhe relationship between the mass media and democ-

racy has become increasingly important as a field of study and
as an item on the public agenda. The various effects of the
coverage of political campaigns, war, and other national secu-
rity issues; of political advertising; of the portrayal of violence;
of the concentration of media ownership; and of participation
in civic life are all matters of interest to policy makers, com-
mentators, and scholars in the United States. Elsewhere, too,
these issues arise more and more frequently, and the center of
most of the debate is television. Whether or not the widening
circle of the perceived effects of television is a function of an
“Americanization” of content and style, or rather of a deeply
globalized “modernization” and “specialization” (of image con-
sultants, political “spinmeisters”, and public relations firms) is
less important than the spread of a new way in which leaders,
including democratic leaders, approach television.
Post-Soviet Russia is home to a complex and turbulent
political system in which television, more than any other mass
" medium, commands center stage. A vast territory of eleven
time zones, Russia has a widely dispersed population, virtually
all of whom have television at home. In a media market in
which buying a newspaper may strain the limited disposable
income of many, in which printing and distribution costs are
rarely subsidized, and in which equipment is aging, newspaper
publishers have seen their circulation crash from millions to
thousands. At the end of 1999, for example, Izvestiia claimed
a circulation of 260,000 — quite a change from the 10.4 million
in 1988.2 Yet broadcast television is still free, and two channels
are universally available, while two others are received by slightly
over one-half to two-thirds of the population, respectively. I
discuss below other features of the television landscape; here I
wish only to say that the centrality of television is a fact of politi-
cal life in Russia, a country in which financial constraints limit
the broad consumption of relatively costly alternatives and in
which constant crises keep the public interested in news and

public affairs. ,



In 1993, the old-style state-operated and state-owned tele-
vision system became a market. True, it was by no means a
market with low-cost access or great diversity. But, for the first
time, the state competed with commercially run networks. How
a frankly commercial network, geared to profit-making and
modeling itself on foreign organizations, could gain legitimacy
for its news programs was a non-trivial phenomenon. News as
the product of the profit motive was, quite reasonably, received
with caution or distrust by Russians, who were indeed aware
that privately owned stations did not claim, as did the state
stations, to be run for the public good. It would be a difficult
process for a commercial network (though it called itself “inde-
pendent” instead of the more typical industry term “commer-
cial”) to acquire legitimacy as a trusted and credible news op-
eration. Thus, to enter the news business credibly, a commer-
cial news organization had to be perceived as bringing a new
set of values and techniques to the Russian public. NTV, the
largest commercial network in post-Soviet Russia, achieved this
branding during the first Chechen war. Competition led the
new commercial network to differentiate itself in terms of so-
phistication, balance, accuracy, and production values. The
introduction of a genuine choice of news and public affairs pro-
gramming also set in sharp relief the different norms and prac-
tices of journalists, some of whom retained elements of the old
approach and some of whom appeared to follow other — some-
times quite foreign — examples.

The media are central to questions of generational change
and cultural identity. Control over media, in turn, is seen as
control over the fundamental shaping of Russian values and
identity in the post-Soviet period, when the very definition of
the country has been at issue. It is for this reason that chan-
nels of communication — especially those with the greatest pen-
etration — have a particularly important status. The externali-
ties associated with television — the capacity to “spill over” and
affect the very shaping of the values of the polity, its sense of
citizenship, and its cultural commonalities — put this medium,
as no other, in the political spotlight.

In Russia, a host of basic issues remains unresolved pre-
cisely because the wrenching shift from the Soviet to the post-
Soviet era required time and resources to develop shared val-
ues and institutions. Resolution was attempted frequently
through national elections and referenda; in the eight years from
1989 through 1996, there were nine of them. Two more fol-

8



lowed, in 1999 and 2000, making the score eleven critical na-
tional elections in twelve years. Russians went to the polls
repeatedly and with relatively large turnouts to effect system-
wide change, but the electoral process was not sufficient to cre-
ate institutions; it would take time, even under the best of cir-
cumstances, to forge patterns of shared interests and interac-
tions. The frequency of elections, which purported to alter the
very nature of the political system and solve the continuing con-
stitutional crisis, put enormous pressure on television, a me-
dium which was accorded near magical powers of persuasion
from the days of the Soviet rulers on into the post-Soviet pe-
riod. Thus, election time was a time of particularly great pres-
sure on the fragile pluralism of the industry, and sometimes —
as in the presidential election of 1996 — the result was collu-
sion among the main television channels and a drastic reduc-
tion of differing points of view.

The capacity of the television sector to provide structural
diversity — a diversity of station owners — is directly related to
the health of the economy in which the industry is embedded.
Television is an expensive business. Even though new tech-
nology has significantly lowered the cost of newsgathering and
production, mounting a convincing television operation still re-
quires an impressive financial commitment. For Russia, the
new technology must be purchased with hard currency, since
virtually none of the equipment is domestically produced. In
addition, many costs are unnecessarily high because the infra-
structure is rapidly obsolescing or already obsolete. For ex-
ample, because Russia is so large, the use of communications
satellites is absolutely essential, and the monopoly supplier
has been the state. Stations depending on state-owned com-
munications satellites and transmitters are forced to pay a much
higher price than they would have to if more modern facilities
were widely available in Russia.

During the years of Soviet rule, television was a prized
asset and funded lavishly. The medium was not held to ac-
count through cost-effectiveness or productivity measures. The
ability of the government to pay for its expensive television em-
pire was declining, however, and costs were high. The staffs of
Soviet television stations were enormous compared to Western
organizations.

Overall, the Soviet economy was badly suited to reform.
Its state-owned production infrastructure was generally obso-
lete and uncompetitive in the world market. Its skewed depen-

9



dence on military production had created numerous commu-
nities in which no other employment was possible. As this sec-
tor declined in the post-Soviet world, available safety nets were
not even remotely adequate, and the effects of this dislocation
on the health and welfare of the population went largely unmiti-
gated. The break-up of the Soviet Union meant, too, that the
regional specialization and division of labor necessary for much
of the production and distribution now took place in foreign
countries. The crash of the economy in 1998 exacerbated po-
litical and economic tensions in an already fragile society.

The failure of the economy and the legacy of the Soviet era
fostered the growth of certain illegal or semi-legal practices in
the media. The television industry — especially its music and
entertainment components — as part of this economy was vul-
nerable to corruption. In some cases, the result of corruption
was the “sale” of “news” stories favoring the political or eco-
nomic interests of the buyer. In other cases, investigative jour-
nalists who came too close to uncovering corruption were sim-
ply murdered. And in even other cases, corruption resembled
more the payola schemes so familiar to the music and enter-
tainment industries elsewhere in the world. In these trying cir-
cumstances, the question was to what extent, if at all, could a
news operation with professional and ethical journalistic norms
take root in this environment?

For the media to function effectively as producers of news
and public affairs, legal protections and the legal culture that
supports them should be in place. Speech protections are, in
fact, included in Russia's laws governing the press. However,
they exist in a nascent, uneven legal culture in which enforce-
ment is neither predictable nor uniform, and in which interpre-
tation is far more variable than desirable. Thus, the media
sector can depend neither on the weak judiciary nor on effec-
tive governmental regulatory structures, and the media market
is left without rules which are applied impartially across the
country. This weakness affects the granting of broadcast li-
censes, reporters’ access to information, war reporters’ access
to war zones, slander and libel cases, and the protection of in-
vestigative journalists and their work.

Politics, economics, and law all affect the health of the
news media. But, not least in the developing information mar-
ket of Russia, it is the public which negotiates not only the
product of its choice, but also the meaning of the message.
Soviet and then Russian leaders often underestimated the pub-

10



lic. In Soviet times, official theory dictated that the public was
the target, not the co-creator of media messages; furthermore,
the public was also presumed to be fully malleable. It is true
that the public's choice of information sources was severely
restricted and that most media consumers — unlike their lead-
ers and the privileged — had fairly limited knowledge of West-
ern political, economic, and social alternatives. They could
compare what they saw and read with what they experienced in
their lives, but they lacked access to each other’s views. As
Timur Kuran has shown, the expression of unpopular or politi-
cally unacceptable views depends very much on the ability to
know that others hold these views too and are willing to ex-
press them. Large numbers of people may hold unpopular
views, but they express them only when they know it is safe to
do so. It is for this reason that there often appear to be sudden,
very large shifts in public opinion when the tipping point has
been reached. In Soviet times, Kuran writes, simply keeping
quiet and failing to actively support the system was considered
unacceptable, which is why the “spiral of silence” is a less ac-
curate term than the “spiral of prudence”.? By eliminating sec-
ondary associations and controlling much of the content of large-
scale mass media, this critical connection between individual
attitudes and group attitudes could, the regime estimated, be
prevented. One of the great changes made by post-Soviet Rus-
sian media has been to provide the public with a pluralism of
views by reporting on public opinion surveys and by charting
dissenting elite voices on political issues.

While the post-Soviet Russian public has gained some-
thing new from the media — a much larger information uni-
verse and knowledge of the views of others — it has also re-
tained the culturally specific skills which, as Soviet viewers and
readers, they have brought to the consumption of media mes-
sages for many decades. The legacy of their political culture
has made them extraordinarily sophisticated media consum-
ers, especially as television viewers. Their cognitive complexity
is as impressive in high school as in college-educated popula-
tions. Though levels of information and numbers of sources
differ, the heuristics employed are derived from a common ex-
perience.

Another way to approach this issue is through the lens of
exposure diversity and exposure intensity. By this is meant
the diversity of sources which are actually consumed by vari-
ous publics. This is quite different from looking at the universe

11



of messages that could be accessed, and it also counterposes
the universe of messages or information which actually is re-
ceived by any individual. Looking closely at how individuals
view the news tells us much about the world of information
they are able to extract from sources and the methods by which
they do so.

The media landscape

Television developed rather late in the Soviet Union. It
was not until the first communications satellites were launched
in the late 1960s that it became possible to penetrate the enor-
mous country. In 1960, only 5 per cent of the Soviet popula-
tion could watch television, but by 1986, the second year of
Gorbachev’s administration, fully 93 per cent were viewers, and
the prime-time audience for the nightly news was estimated at
about 150 million people. Like newspapers, television was or-
ganized at the central (all-Union) republic, regional, and city
levels. Two national channels (Channel, or Program, One and
Two) broadcast programs in Russian to all fourteen republics
of the Soviet Union. The authoritative news program, Vremia
(Time) came on at 9:00 pm and preempted all other programs
on all channels. It was broadcast in separate, live editions for
each time zone, and the last was for the region in which Mos-
cow was situated. This was the broadcast the Politburo — and
its apparatus — watched. This was the broadcast that the gen-
eral secretary dominated, even if he was propped up, nearly
dead. Reforming state television was a risky strategy, and the
deeply contradictory policies of the Gorbachev administration
showed how divided his Politburo peers were and how ambiva-
lent he was about the ambit of genuine televised pluralism.
Soviet leaders believed passionately in the power of television
to imprint the stamp of their authority on the public. They did
not reckon with the capacity of that public to engage in the
making of meaning.

It is remarkable how quickly television toppled newspa-
pers from their venerable perch at the top of the media con-
sumption ladder. From the 1920s through the 1960s, the news-
paper was the leader in providing information to the public.*
When television was introduced in the Soviet Union, as else-
where, it sharply altered traditional time-use patterns. The pas-
sive behavior that was at odds with the official values of activ-

12



ism and collectivism increased (movie- and theater-going, read-
ing, visiting friends, participating in sports, hobbies, and civic
volunteer work all declined), even though the function and or-
ganization of the media remained, for the most part, unchanged
during this period. It was clear from the start that television
possessed its own dynamic and its own appeal to the most
heterogeneous audience of any medium. That said, the impor-
tance of newspapers for political and cultural elites, especially
in the big cities, did continue. Even though there were no longer
any truly “national” newspapers with millions of subscribers,
such Moscow-based newspapers as Izvestiia, Nezavisimaia
gazeta (The Independent Gazette), Segodnia (Today),
Komsomolskaia Pravda, and Kommersant continued to stimu-
late public debate. To some extent, the elite/mass gap (or the
newspaper-reader/television-viewer gap) was reduced by the
frequent appearances of public intellectuals on television. Af-
ter the economic crash of 1998, all the television stations had
to tighten their belts, and, as a result, there was a boom in the
relatively inexpensive genre of talk shows. Well-known news-
paper columnists and editors often turned up on the small
screen and, in this way, amplified the work of their papers.

In 1993, the second year in the life of the Russian Federa-
tion, two commercial television stations — TV-6 and NTV —
began broadcasting from Moscow. TV-6 began as a collabora-
tion between Turner Broadcasting and a Russian group headed
by Eduard Sagalayev, the former head of the youth department
of Soviet television, then its news chief, and then, after the at-
tempted coup, the head of Russian state television. TV -6wasa
family channel, featuring youth programs, especially entertain-
ment. The partnership with Turner was later dissolved, and
TV-6 became wholly Russian-owned. Until the crash of 1998,
Sagalayev maintained his dominant stockholder's status, but
as debts mounted, more shares were sold, and Boris Berezovsky
gained control. Thus, the used-car-leasing cum oil-magnate
tycoon acquired influence in a fully commercial station, which
proved a useful alternative when his role as decision maker at
Russian Public Television (ORT, Channel One — described be-
low) was reduced. Because the Russian government owned 51
per cent of the shares of ORT, it had the legal right, even if it
could not contribute sufficiently to operating costs, to reassert
control.

Banker Vladimir Gusinsky created NTV, along with a trio
of former Soviet television officials: Igor Malashenko, who had

13



been in Gorbachev's apparat and had briefly headed state
television; Oleg Dobrodeyev, who had been in charge of news at
Channels One and Two; and Evgeny Kiselyov, the most popular
anchor on television. Unlike TV-6, NTV, from the beginning,
stressed its focus on news, assembling a large, expert corps of
reporters. By the beginning of 2000, about two-thirds of the
country could receive NTV, and it and TV-6 were still expanding
their range of transmission beyond large cities into areas of
smaller population concentrations.

Early in 2000, Dobrodeyev, the respected president and
former news director of NTV, left to take over Russian Televi-
sion, which is discussed below. He took over not only this
station, whose broadcasts penetrate the entire territory of Rus-
sia, but also a large group of state-owned and -operated sta-
tions in the locales along with the national channel called the
Culture Channel. These properties were losing audiences.
Channel Two, which had been the second most-watched sta-
tion in the country, had dropped to third place and was sharing
a berth with the commercial TV-6, which only half of the Rus-
sian public could receive. Dobrodeyev's task would be to re-
form the state channel to attract the public in the new, com-
petitive market in which the public had a choice. Whether he
would attempt to do so with the news values of an independent
journalist or one in the employ of the state was the question
much of the media community asked.

In summary, then, four large networks dominated the
Russian television landscape. Channel One, called Russian
Public Television (ORT), was 51 per cent owned by the Russian
state and 49 per cent by private-sector institutions. The largest
private stockholder, Boris Berezovsky, was the most influential
decision maker at the station until he sold his shares to Roman
Abramovich, thus facilitating government control. The Rus-
sian government directly controlled Channel Two and appointed
and fired its presidents. NTV and TV-6 both offered a mix of
news and entertainment, though the former was clearly the
leader in news and public affairs. Table 1 (facing page) dis-
plays the features of the four large national networks.

The Moscow-based national networks were certainly not
the whole story. Television stations had been popping up all
over the country. The crash of 1998 altered the picture. The
sharp decline of the advertising market hit the small provincial
stations hard. Some were bought out by the big commercial
networks, which were developing a system of owned and

14



Buipiing

14

%05 2

Aysnozassg
[eRBWWo)

9L

T 3 4 Aupqipa.o/isnL

sweiboid

soA soA saA JAreuy puayaam

buons buons buosis Aoeder sman

[4 3 . T bupey

[sumoy yrews bupniouy

‘yeuns bupnoxa]

%.9 %S6 %86 uonespuad
JUBWIUIDACD) %64 S1eALd

[eRIBWIWOD) ueissny %TS =S JUmo

AL uerssny AL 2/qnd ueissmy
NN [Z ‘HOJ ¥LY [T Y] L¥0

JDISSNY U} $HIOMIFU UOISII3]3) IDUOKDN : T J19DL

15



operated stations. Some downgraded their programming,
reducing staffs and postponing projects. By 1999, about 1,200
licenses had been granted in the country, about half of which
represented stations that were actually on the air. Though some
provincial stations were impressive in their programming
capacity, from 83 to 85 per cent of the national television
audience tuned in during prime time to the Moscow-based
networks.

Structural diversity in Post-Soviet Russia

A democratic media system is one which displays plural-
ism, is protected as much as possible from interference in edi-
torial news decisions, and has the economic means for sur-
vival. (How much pluralism representing how broad a range of
views, however, is a key question; editorial independence, in
turn, has traditionally been defined vis a vis government intru-
sion, but increasingly also vis a vis commercial interests.) For
such a system to operate most effectively, it should be shaped
by the journalistic values and norms of accuracy, fairness, and
responsibility. The notion of the media system as essential to
the democratic process is often likened to the familiar market-
place of ideas. If this marketplace functions efficiently — so the
theory goes — citizens will be sufficiently informed of enough
varied points of view as to be able to perform their roles as
citizens, and especially as voters. A corollary to this is the idea
of the press as a check on power. Quite apart from the market-
place notion, an arena of free speech may be seen as important
to an individual’s development, especially in fulfilling the need
for expressivity.®

No media system fully meets the ideal standard of the
perfect marketplace. As Philip Napoli has noted, “the assump-
tion that optimum citizen decision-making arises from the con-
sideration of information from ‘diverse and antagonistic sources’
... is implicit within the marketplace of ideas metaphor.”” The
most widely used indicator of the breadth of sources available
is the breadth of ownership arrangements. The more owners,
the assumption goes, the larger the marketplace of views. As]
discuss below, the assumption that plural or diverse owner-
ship results in viewpoint diversity is problematic, as is also its
extension, that the availability of viewpoint diversity in televi-
sion content translates into viewers being exposed to such di-

16



versity. In regard to the latter, viewers may and do choose to
limit their exposure to viewpoints in ways which significantly
reduce their awareness of contending points of view.

In the current global media environment, technology is
rapidly expanding the opportunities for choice; television chan-
nels multiply, while the Internet allows low-cost, impressive ac-
cess to opinion groupings that lack the resources to enter tra-
ditional television arenas. The very notion of “mainstream” or
“national” news breaks down as publics fragment into custom-
ized narrowcasts and niches. However, this vision of explosion
of choice does not yet fit post-Soviet Russia. The range of choice
certainly has increased exponentially, but from an extremely
narrow base. In larger cities, such as Moscow, viewers can
access many channels, and some consume such foreign sources
as CNN and BBC teletext. Broadcasts of Channels One and
Two continue to penetrate the entire Russian territory, and NTV
and TV-6 have been expanding their transmission range. There
are direct broadcast satellite, cable, and UHF options, as well.
Internet connectivity is more common in big cities and is spread-
ing, but is still imited. The crash of 1998 constricted a rapidly
expanding television sector and restrained its brisk growth.

By 1997, television properties were considered to be among
the most desirable of investments, and business for them was
booming. The advertising market, a main engine of growth,
was doubling every year. Advertising agencies sought out au-
diences that the national stations could not reach, and local
stations for the first time became attractive on account of their
own markets. Moscow-based networks began to expand into
the provinces, buying smaller stations outright or concluding
agreements to provide programming for part of the broadcast
. day. The market was not confined to broadcasters. Cable tele-
vision was an early entrant into the market, gaining viewers
initially with pirated foreign films, and then converting to more
stable and legal regimes. NTV, the largest commercial national
network, led the way into the world of direct broadcast satellite
services with NTV+.

Not all of these options offered significant news capabili-
ties. Some local stations were still state-owned and -run, often
under the influence of local political power. The more numer-
ous local commercial stations relied on a mix of Moscow-based
programming and home-grown music and entertainment shows,
and had limited newsgathering resources. Some larger ones,
such as Afontovo in Krasnoyarsk and Volga in Nizhny Novgorod,

17



did do professionally competitive local news. Although the news-
paper market was buoyed by the growth of the regional press, it
was still fragile, and the crash of 1998 dealt it a severe blow. It
was still television, mainly broadcast, that was by far the pri-
mary source of news and entertainment for this vast country.
Broadcast television cost viewers nothing, and as incomes con-
tracted because of wage arrears and the ruble devaluation, tele-
vision watching grew.

Thus, before the crash, it appeared that structural diver-
sity was, apparently, on its way to being met, and the first con-
dition of pluralism appeared to be in place: the pluralism of
ownership. (Content diversity is a different matter and'a more
vexing dilemma of regulation; it is addressed below.) Was there
sufficient structural diversity? Was the Russian market in fact
open to new entrants? The biggest commercial networks, TV-6
and NTV, had no competitors for their frequencies, even though
competition was a requirement for the awarding of frequencies.
Cross-ownership and near-monopolies were virtually unregu-
lated. Thus, before he sold his stock in ORT, Boris Berezovsky,
was the largest private stockholder (or rather his company was)
in the hybrid state/private partnership of Channel One (ORT —
Russian Public Television), the biggest television network in Rus-
sia. He also became a major investor in the commercial sta-
tion, TV-6, and controlled newspapers (for example, Novye
Izvestiia and Nezavisimaia gazeta) as well as a large-circula-
tion magazine, Ogonyek. The Uneximbank empire, run by
Vladimir Potanin, included such media properties as the pa-
pers Izvestiia, Komsomolskaia Pravda, the Prime news agency,
Expert magazine, and the Europe Plus radio station. Gazprom,
the natural gas behemoth with which former prime minister
Viktor Chernomyrdin had been associated, had its own media
properties, having invested in the daily newspapers Trud (La-
bor), the magazine Profil, and the private NTV's DBS operation.
Vladimir Gusinsky, meanwhile, grew rich with his MOST bank,
which controlled NTV. In the winter of 1997, he moved over to
head the MOST-media group, which consisted of NTV and its
spin-offs, including NTV+ (the DBS service) and TNT (called
THT outside Russia — a network made up of regional stations).
In addition, Gusinsky controlled the newspaper Segodnia, the
radio station Moscow Echo, the magazines Itogi, and the pro-
gram guide Sem’ dnei (7 Days). In the fall of 1998, NTV had a
U.S.-built satellite with a substantial digital television trans-
mission capacity put into orbit. This event marked the first

18



time a private television station had possessed its own capabil-
ity to disseminate satellite signals and did not have to rely on
government facilities. This landscape changed dramatically
when the creditors foreclosed on Gusinsky's properties, and
the state brought criminal charges against him.

Yury Luzhkov, the mayor of Moscow, also became a key
media player. Until the crash, Moscow had been an attractive
magnet for foreign investment and business, and the resulting
economic growth had provided Luzhkov with municipal funds
that he could invest. He, like all the other leaders and contend-
ers for power, understood the political value of media proper-
ties. He converted the local television station into a new chan-
nel, TV-Center; he invested in the struggling commercial sta-
tion REN-TV; and he bought stock in TV-6. His position also
allowed him to influence all the other media properties the city
had a piece of: the Moscow radio station and a newspaper group
that included Vecherniaia Moskva (Evening Moscow). In addi-
tion, he sought out alliances with politically compatible regional
television stations outside Moscow. The crash of 1998 reigned
in this exuberant expansion, but not Luzhkov's ambitions.
Though much was made of the mayor’s control of his own tele-
vision property as he sought political office, the 1999 parlia-

- mentary elections left him and his party, once the favorites, a
reduced force. The effect of the bombing of two Moscow apart-
ment buildings in 1999, the second Chechen war, the advan-
tage Boris Yeltsin gave Vladimir Putin by resigning in the latter's
favor and elevating him to acting president, and the positions of
the larger television channels all formed a context of choices in
which the fact of Luzhkov's control of his own media property
counted for relatively little.

Finally, the Russian government was still a very big player
in the post-Soviet television system. It directly controlled a num-
ber of electronic communications properties, including 51 per
cent of Channel One, Channel Two (Russian Television and Ra-
dio — the second largest of the Soviet-era channels), major ra-
dio stations including Radio Russia and Mayak, two leading
news agencies, and over a hundred state-owned radio and tele-
vision properties in the provinces.

The creation of the Culture Channel, in turn, vividly illus-
trated the dilemma of market versus governmental support for
television. When the Russian Federation became independent,
the predecessor of the Culture Channel, Channel 5, was the St.
Petersburg channel. The Soviet television industry had intended

19



to transform it into a third national channel and had expanded
its broadcasts until they covered much of European Russia.
The channel had launched some notable reformist programs in
the Gorbachev era, among the best of which was perhaps Piatoe
koleso (The Fifth Wheel), produced by the feisty Bella Kurkova.
In the less heroic days after the dissolution of the Soviet Union,
programs on Channel 5 were dull, provincial, badly produced,
and little watched. When the Yeltsin government asserted its
authority over the station, the plan was to convert it into a pow-
erful instrument for the maintenance of Russian culture. The
subsequently created Culture Channel became the hope of those
who aspired to resurrect the kind of programming that would
not be driven by ratings and advertising. This was to be the
station that would solve the dilemma of public-interest broad-
casting. We can learn much about what sort of chances the
Culture Channel had of doing that — and indeed, also much
about Russian television, thrust so suddenly as it was into the
turmoil of a nascent market — by looking first at the fate of
public-interest programming in the United States.

The dilemma of the public good and the television market

Because the United States, unlike the rest of the world,
developed a television broadcasting system that was commer-
cial first and public-service only much later, and even then only
in a very limited way, it is instructive to look at the basis for the
regulation of that system when we wish to consider the effects
of the market. Television, as few other businesses, is said to
have a special claim on the socialization of the public and, con-
sequently, to have a special responsibility for transmitting pro-
grams that improve civic culture and do not harm viewers. This
claim has a long history wherever television has become the
dominant mass medium. The arguments depend in part on
the technology of television. Before the advent of cable, the
dissemination of television signals took place over the airwaves,
which, it was argued in the United States, was a good held in
common by the public. That characterization provided the
opening for a degree of federal regulation. If television broad-
casters were not owners but stewards of the airwaves, then they
were, at the same time, obliged to give something to that public.

. That was both a positive and negative obligation. On the posi-

tive side, the broadcasters were required to support the educa-

20



tion of the public, particularly with special children’s program-
ming. On the negative side, the broadcasters were restricted
from airing programs considered inappropriate for reasons of
sexual explicitness. When the stewardship of the station came
up for renewal, stations would be subjected to hearings review-
ing their record in terms of these content issues as well as in
terms of structural issues. Structural requirements related to
questions of size and influence over the market. Stations were
restricted in terms of how much of a market they could domi-
nate and how much cross-ownership would be allowed.

These original assumptions have undergone a great deal
of change, reflecting in part a change of political ideology and in
part a change in the technology of signal dissemination and
reception. Political ideological changes relate to the increasing
appetite for deregulation and the transfer of governmental in-
tervention or regulation to the operation of the market. Thus,
President Reagan's FCC commissioner, Mark Fowler, famously
claimed that the public’s interest is the public interest. Televi-
sion was, it was said, only another commodity to which supply
and demand applied. In other words, there is nothing special
about television; it is a product like any other. There is no
special public trust involved and no special impact and impor-
tance which make of the medium something different, some-
thing to be regulated to provide what the market might not pro-
vide (such as children’s programs, information about U.S. his-
tory and politics, voices of minorities, or other cultural pro-
grams) and to limit what the market might produce in excess
(such as sex and violence).® This view denied that there was a
special obligation television carried and a special trust it en-
joyed. The public — i.e. the market — could determine what
was in its interest simply by tuning in or tuning out. In this
view, market failure — the underproduction of social goods —
does not apply.

Second, the renewal hearings based on the station’s ad-
herence to obligations to provide some content in the public
interest were effectively ended. Increasingly, the government'’s
role eschewed ruling on content and favored ruling instead on
structural arrangements. To judge the quality of a station’s
. programming and its fit for regulated categories requires con- ‘
tent monitoring and evaluation. The U.S. federal government
has never been comfortable with such content policing. It lacks
a monitoring capacity, and even if it were to contract for one, it
would be difficult to arrive at a consensus on interpretation

21



22

that would not risk confrontation with the First Amendment. In
recent years, at least, Congress has been opposed to such a
role for the FCC, even to the extent of blocking an FCC pro-
posal to allot free television time to major presidential candi-
dates. In the United States, content regulation has not been
possible because of the fear of expanded governmental power
in the area of free speech. Changes in content, such as in-
creased commitment to children’s educational programming or
adopting violence labels, have come as a result of persuading
stations to act voluntarily.

Even though Russian television has traversed a very dif-
ferent road in its history, the basis of governmental intervention
to monitor content is equally at issue and for something of the
same reason. Critics of Russian television continue to press
strongly for the creation of monitoring councils and for the pas-
sage of strict regulatory legislation to favor or disfavor particu-
lar content categories. The counter-argument is in part philo-
sophically close to the American one: content regulation requires
content monitoring, content characterization, and judgments
as to content acceptability. Such content policing was com-
mon during the Soviet period; not only was television subject to
strict censorship rules, but the broadcasting organizations them-
selves also contributed to content policing. Bringing the state
back in to rule on content, however, carries with it the danger of
areversion to less protected speech.

Because content regulation is so difficult to implement in
the United States, the government has moved virtually to aban-
don it and rely on its power in structural regulation. It is true
that some FCC chairmen, such as Reed Hundt, did make strong
moves to reinstate content oversight — pressing for violence
labeling, increasing children's programming, and making free
time available for candidates — but the pendulum has not swung
back far enough to make it effective. Structural regulation re-
fers to the market position of the television company and its
ability to control or dominate a particular market. But here,
too, the rules have been stretching. The 1996 Telecommunica-
tions Act loosened the rules and made possible much larger
concentrations of media ownership. Thus, a general movement
toward deregulation and concentration has resulted in greater
market domination by fewer and fewer media companies.

Television systems in the West have displayed a broad
range of structural variation, but the central pillar has been
and continues to be the dominance of public television. How



that public trust is put into programming practice results from

many different rules reflecting the traditions and political pref- -

erences of given countries. The Netherlands, for example, de-
creed a high degree of pluralism for its public television system,

- reflecting not only its diverse political culture, but also the avail-
ability of extensive choices due to the near-total cabling of the
country.® Germany, because of the Allies’ immediate post-war
concern that such a powerful communications (or propaganda)
system not be centralized, was given a highly decentralized tele-
vision broadcasting authority, in which the Lénder, or regions,
are paramount.'® Austria, as of this writing, still has no domes-
tic competition for the monopoly public television station. Great
Britain, the model of public-service broadcasting, did not ad-
mit commercial stations for many years and then developed
rather complex ways of awarding them frequencies and financ-
ing them.!!

Yet, as television — worldwide — entered the second mil-
lennium, certain commonalities emerged that suggest that the
U.S. model will be less and less different as the years go on and
that, therefore, the dilemmas of the regulation, stewardship, and
responsibility of television stations will also have a certain — by
no means total — similarity across countries. For one thing,
the reduction of direct governmental responsibilities and the
increase of privatization, deregulation, and, in many cases, de-
centralization means that public broadcasting all across Eu-

. rope depends on a retreating, not expanding, public sector. In
the United States, where public broadcasting came late and
was only modestly funded, the retreat has also been more
marked. In a subset of countries, this reduction of the
government's role is the result of suspicions by political parties
that the ideology of public television runs counter to theirs.
This has been the basis of the Republican Party’s attack on
public television in the United States, but also of the Christian
Democrats on their public broadcasting system in Germany.
Supporting this more generalized ideological position on
the withdrawal of government in favor of the private sector are
certain technological and institutional developments. Digital
compression has made possible a nearly unlimited increase in
the number of channels of communication for television, data
transmission, telephony, radio, and all of their allied informa-
tion media. After the initial costs of instituting the new technol-
ogy, the individual cost drops significantly, so that not only is
an enormously broader range of content available, but it is also

23



far less expensive to enter that stream of content. As content
possibilities increase, so does the competition for a fragment-
ing audience. In the old days of only over-the-air broadcasting,
the three big U.S. networks claimed huge audiences. But as
cable television developed, as more and more homes were able
to receive cable television, and as the number of cable chan-
nels proliferated, competition for audiences became more
pitched. When there were few channels and a large audience,
the channels developed programming to fit a broad spectrum
of interests — one wanted the largest possible audience. Under
conditions of many commercial channels, the audience is so
fragmented that the strategy must change. Now it behooves a
channel to please not the largest audience imaginable, but rather
to identify a narrow niche and deliver that audience to its most
interested set of advertisers: thus, the proliferation of cable chan-
nels dedicated to travel, history, food preparation, or romance;
thus, the burgeoning number of channels seeking specific, nar-
row sets of demographics — young girls or boys, older people,
upscale high-culture consumers, young males with a taste for
violence, or sports enthusiasts from every demographic group.

In this welter of competitors, news and public affairs pro-
grams take on a new face. By the time of the Clinton scandals
— particularly the Monica Lewinsky affair — the channel surfer
could encounter pundits and commentators in increasing num-
bers day and night. The more disputatious and emotional the
talk, and the more uncompromising and sweeping the posi-
tions, the more distinctive the channel could be in its quest for
identity among the vast field of choices. This often angry, con-
tentious bazaar of public-affairs programs is a fact of the in-
creasing competition for audiences among cable television chan-
nels. The audience for the traditional networks has declined
significantly, and that includes the aging audience for news.
Even among American viewers of the relatively new CNN, the
average age is sixty-three years old. But the real competition
for the public has hardly begun. Hundreds, not tens, of chan-
nel choices are in the offing. Nor does the choice have to be
confined to what is available on the traditional television screen.
The Internet, television, and the telephone are all capable of
transmitting information.

I raise these questions of economics and choice in the
United States, not because Russia or the rest of the world will
become carbon copies of this country, but because some of the
fundamental dilemmas introduced by technology and the eco-

24



nomic policies surrounding it in this country will not be absent
in Russia.

All Russian television stations except the Culture Chan-
nel depend wholly or significantly on advertising to pay for their
operations. That dependence has made ratings extremely im-
portant, since only through ratings can advertising time be priced
and advertisers attracted. This nexus, then, has inevitably
brought about the dilemma noted above, that reliance on the
market leads to the underproduction of certain kinds of pro-
gramming, usually referred to as public-interest programming.
Specifically, the ratings have not been favorable to — nor have
advertisers favored — programs that featured cultural presen-
tations: operas, concerts, theater productions, museum shows,
dance performances, or poetry readings, all of which were quite
frequently encountered in Soviet programming. The ratings
showed that given choice, large numbers of viewers preferred
other entertainment. Similarly, large numbers of viewers were
not keen on programs illuminating the lives and concerns of
ethnic minorities, nor were viewers inclined to watch programs
on the various regions of Russia and their local issues. Sta-
tions presenting educational programs did not attract the large
numbers of viewers desirable for advertisers.

All of these categories of programs typically fall within the
purview of public-interest television. It is logical that the mar-
ket will underproduce them; they do not appeal to a wide enough
range of viewers to bring in revenue. But these programs do
have significance for society at large. Without the rich subsi-
dies of the Soviet period, who would pay for them, if it was not
good business for advertisers to do so? The disappearance of
such programs from the Russian screen deeply disturbed the
intelligentsia, but a remedy was not easily at hand.

The Culture Channel presented the opportunity for just
such a reordering of the balance of programming and the resto-
ration of the public interest. Although it was not a national
channel, it could be seen over a large and heavily populated
area of Russia. Leading cultural figures, including the cellist
Mstislav Rostropovich, urged President Yeltsin to create the
channel. The state would subsidize it. The state did so, mini-
mally; audiences were extremely small, but large numbers of
viewers were not at issue. At issue was an underserved popu-
lation, however large or small it might be. Money was very tight,
but the station could draw on the sizable archive of cultural
programs in the country. Many thought the Culture Channel a

25



26

good idea, even if it did not have money for attractive produc-
tions of its own. At least the government was making some
move toward reestablishing the public interest in television.
Ultimately, though, financing could not be dismissed. The
government’s withdrawal of adequate backing — forced upon it
by its own financial woes — illustrates how difficult it is in Rus-
sia to compensate for market failure in public-interest program-
ming. It is doubtful that the limping Culture Channel, no mat-
ter how prized it is by its niche audience, can possibly provide
an adequate answer to the dilemma of public goods and mar-
ket solutions.

Media concentration

While, as noted above, increasing media concentration is
a fact within the United States, it is also proceeding apace
throughout the world. All over Eastern Europe and the coun-
tries of the former Soviet Union, the issue of concentration
emerged first and foremost because of the economic disaster
that marked the end of the Soviet Union and of the Soviet-type
institutions of Eastern Europe. Difficulties were most dramati-
cally seen in the print media. Economies plunged along with
the ability of household incomes to support newspaper sub-
scriptions, especially during the period of rapid inflation. The
subscription base plummeted. In 1996, in Hungary, ten out of
eleven of Budapest's daily newspapers were on the verge of
bankruptcy. In the same year in Russia, only three newspa-
pers could claim a national circulation. One of them, Izvestiia,
had seen circulation decrease from 12.5 million in 1990 to only
600,000; by the end of 1999, it would further decline to
260,000. At the same time, the ability of the government to
support the media also declined. State-owned and -operated
television subsidies were cut and wage arrears grew. To pro-
tect freedom of speech, the newspapers argued, state financial
help was needed. However, the distribution of governmental
subsidies inevitably raised questions of criteria and of whether
those criteria were or ought to be political.

To many, the answer was foreign help in the form of part-
nerships with commercial media enterprises, but the partner-
ships were very unequal. Especially at the regional level, many
newspapers were supported by foreign capital, and, according
to a report in 1993, the Bavarian media firm Passauer Neue



Presse had become the most important foreign media owner in
the Czech republic, having purchased nearly all daily and weekly
regional publications.'? In the former German Democratic Re-
public, thirty-one out of thirty-four daily newspapers found West
German partners, with the ultimate result that the twelve larg-
est West German publishers owned more than 85 per cent of
the former East German papers.* In Poland, German media
magnates — and some other foreign investors — took over so
many newspapers that a Warsaw daily ran an article entitled
“Are there Polish papers in Poland?™'* In Hungary, 80 per cent
of the capital investment in media is of foreign origin. In the
Czech Republic, Hungary, and Poland — where press freedom
was most advanced — the print market has become dominated
by foreign, mainly German, capital. As Liana Giorgi has pointed
out, concentration in these media markets is not so different
from that of “most European members of the European Union,
where the top ten European publishing conglomerates control
50 to 70 per cent of the market...,"” although the players, in the
cases of the Czech Republic and Poland, are different.!®
Except for the Czech Republic and Romania, most coun-
tries had limits on foreign investment in broadcasting, but even
so, the stations with foreign partnerships tended to outperform
the older media. The Central European Media Enterprises
Group — set up by Ronald Lauder, an American investor, and
Mark Palmer, a former U.S. ambassador to Hungary — created
TV Nova in the Czech Republic; by the mid-1990s, they had
captured over two-thirds of the Czech market and, looking be-
yond, had also started up Pro-TV in Romania and had estab-
lished partnerships in Slovakia and Hungary. In 1999, the
head of the fabulously successful TV Nova was Vladimir Zelezny,
a Czech citizen who had acquired the all-important right to the
frequency. When, under a legal cloud, he and his foreign back-
ers parted company, he claimed to be the real, the only TV Nova.
Locked out of the station’s building, which belonged to the for-
eign-owned company, he brandished the license, which, he
claimed, was his and not the property of the foreigners and
their Czech appointees. This case underlines the problems in-
herent in these arrangements. Getting the legal right to broad-
cast — the license — made domestic partners indispensable,
but agreeing thereafter on the strategy and direction of the sta-
tion sometimes put domestic partners on a collision course with
their investors or owners. '

27



Russia was a case in point and yet different: initially the
potential of the Russian media market attracted foreign media
investment. One of the earliest media investors was Ted Turner,
who had personally supported Mikhail Gorbachev’'s reforms
and who developed a host of collaborative programming ven-
tures. Turner's company acquired a 50 per cent stake in the
first private television broadcast station in Russia, TV-6. When
Turner's investment was replaced with Russian backing, the
partnership ended. It was the Russian side that held the right
to the license, and Turner had to seek other options. The Ameri-
can company eventually settled on cable and lost the over-the-
air national transmission plan it had first sought to implement
through the TV-6 partnership. The new Russian backers of
TV-6 and the station’s management were committed to original
programming of their own design, targeted solely to their own,
domestic audiences.

Foreign investment in Russian media properties has been
much more cautious and limited than is the pattern in Eastern
Europe. The potential of the Russian market is, it is true, very
large and very tempting, and some small forays have taken place.
For example, in 2000, NTV sold 4.5 per cent of its stock to an
American funds group. The station had planned an initial public
offering (IPO) in 1998, but the crash set those plans back. The
large-scale investors remain, for the time being, on the side-
lines. There are several reasons for this. The first is the uncer-
tain legal status of television stations. A law on the press was
passed in 1992 and remains the most important legal basis for
media organizations. However, it was to be supplemented by a
law on broadcasting. As of this writing, that law has yet to be
passed. Numerous variants have been produced; the presi-
dential veto has been applied to those judged overly restrictive.
Debate is heated on these issues, and there is much significant
disagreement on fundamental approaches. Foreign investors
would have to be prepared for changes in the current legal sta-
tus of television stations and in the degree to which foreign in-
vestment may be accepted by any electronic media company.
When, for example, in 1999, it was rumored that Rupert
Murdoch was interested in investing in ORT, Channel One, the
Duma quickly passed a law forbidding the sale of any part of
that company to foreign investors. Again, we return to the spe-
cial status accorded the electronic media in general and televi-
sion in particular. For the Russian Duma, television is decid-
edly not a consumer commodity like any other, but a profoundly

28



important and influential social and political institution. That
is why the issue of foreign ownership and investment is par-
ticularly sensitive and why potential foreign investors remain
cautious. The most notable exception to this rule took place in
2001, when a highly visible offer for NTV stock came from a
Western consortium headed by Ted Turner (not as part of the
AOL-owned business structure) and George Soros. It would be
difficult to see this interest in investment as mainly financially
driven. Although NTV was at the time the best media property
available, it was failing economically. It would be many years
beyond the time horizon of most U.S. businesses before real
profits could be collected. Rather, political principles and sup-
port for pluralism appeared to motivate the offer.

The procedure governing the granting of broadcast licenses
and the laws and practices affecting corporate governance are
problematic. For large-scale foreign investors, the lack of trans-
parency and predictability of law enforcement is a significant
deterrent. What goes on in the corporate boardroom — and
who is entitled to be there — and what laws and decrees require
corporations to do with respect to taxes, subsidies, repatriation
of profits, etc., remains fluid and hazy.

In addition, the map of the Russian television market re-
veals some organizational structures that make foreign invest-
ment difficult. Most obvious is the arrangement at Channel
One. With 51 per cent of the stock held by the Russian govern-
ment and 49 per cent in private hands, it remains unclear just
what kind of a company this is — an uncertainty exacerbated
by the legislature constantly peering at it with concern. Out-
side the capital, the state owns over a hundred stations. They
are underfunded and struggling, but considered as strategic
assets in parliamentary campaigns. The attempt in the spring
of 1998 to recentralize the system and place these stations back
in a single bureaucracy is evidence of Moscow's continuing in-
terest in these properties, even if the federal budget can scarcely
support them. However, any attempt to re-centralize the local
stations must address the fact that local power structures also
regard the stations as their instruments, and those goals do not
always coincide with those of the capital. Needless to say, any
attempt on the part of the Russian government — at whatever
level — to sell off these properties would first need clarification
of their complicated legal status.

Is concentration of ownership mitigated by exploding
choice and new technologies? In the Russian case, it is still too

29



early to tell. The capital cities certainly have a vastly expanded
range of choice, including access to foreign stations and to a
more vigorous cluster of local stations. Some Russians have
enough disposable income to subscribe to direct broadcast sat-
ellite (DBS) services. Some local private stations are also strong
independent voices and feature good professional programming,.
What the long-term effects of the crash of 1998 are will be diffi-
cult to predict. The range of choice will undoubtedly eventually
widen, but the capacity of the vast majority of the population to
benefit from that choice will remain limited for the time being.

Even before the crash, one of the most prominent media
owners, Vladimir Gusinsky, had embarked on a significant ex-
pansion of transmission capacity in order to offer a greatly en-
hanced menu of choice to viewers. NTV has since engaged in
the most ambitious marketing and technological development

“effort of any station on the Russian scene. It has, moreover,
attempted to ensure that its new services can operate indepen-
dently of Russian governmental structures. The lofting of its
communications satellite and the development of new studio
and transmission facilities ostensibly freed it from dependence
on the Russian ministry and the Ostankino tower. Still, none of
this was sufficient to protect Gusinsky from a government-
ordered raid on his bank in 2000. As one of the first acts of
President Putin, it raised alarms in Russia and the West about
the new administration's commitment to press freedom. The
crash of 1998 had dealt a fatal blow to Gusinsky’s empire and
left him hopelessly indebted; the creditors took over.

Some might argue that structural diversity need not re-
quire any individual component to present the entire salient
range of contending viewpoints; each owner logically presses
his advantage. For example, one of the most opinionated Rus-
sian television news personalities, Sergei Dorenko, openly
pushed his owner’s agenda, saying that he never criticized any
of ORT's stockholders or their commercial properties. Using
the argument of external diversity, Dorenko maintained that
his weekend news analysis/opinion program was just one of
three on television and “together with my colleagues on the vari-
ous channels, we present viewers with the entire spectrum of
the political rainbow."'® According to this argument, no single
channel need ensure representation of all salient points of view,
if overall, across the channels, there is reasonable diversity.

. This, however, requires viewers to sample broadly, which is a
significant commitment of scarce time resources. Anthony

30



Downs has developed the theoretical implications of this in his
study of the differences in resources among citizens of democ-
racies and how those differences affect democratic participa-
tion. Central to the notion of democratic participation is the
level of information on which to base decisions, such as voting.
For most people, the costs of acquiring information — costs in
time and costs in effort — are not worth the investment unless
certain kinds of direct utility can be derived from the informa-
tion. Thus, to expect democratic publics to consume multiple
sources of information and to compare contending approaches
and conclusions is simply not realistic. Even though the diver-
sity of sources is available, the diversity of exposure is not en-
sured.!” The rationale of structural or external diversity im-
poses a heavy responsibility on the public, for whom time is
limited, and tradeoffs must be calculated between acquiring
information (and among the varying utilities of different kinds
of information) and relaxing with entertainment.

Given the high degree of media concentration, is there suf-
ficient pluralism in the post-Soviet media system to achieve a
reasonable diversity of views? The newspaper market does dis-
play a very wide range of views. However, a shrinking market
has also led to a tremendous decline in circulation. Govern-
ment subsidies to individual newspapers prevented some bank-
ruptcies but also introduced a degree of dependence. What
about the television market? In times of criss, it is the national
television networks to which Russians turn.!® Are Russian view-
ers given an adequate diversity of views on the national news
programs? Three national networks established prime-time
daily news programs, and schedules were often staggered. View-
ers, as we shall see below, could and did compare the news.
Two more networks, TV-6 and Moscow’s TV Center, are build-
ing a news capacity. The turbulent changes of spring 2001
resulted in new management for TV-6 and NTV. The extent to
which either or both provide differing views and coverage will
certainly affect the total field of information available for com-
parison.

Ultimately, evaluations of television pluralism are related
to the way viewers consume the news. To the degree that they
consume more than one source and to the degree that they
bring critical skills to the enterprise of news viewing, they are
expanding the amount of usable pluralism. To the degree that
they are passive and light consumers, they are more disadvan-
taged by the pattern of media concentration. As this study will

31



32

demonstrate, however, Russian viewers exhibit an extraordi-
nary degree of media literacy and active engagement with news
messages.

The tension between editorial autonomy and owner
preference

In the United States, concern about the effects of owner
interest on the content and quality of news has been growing.
Large media organizations merge, and the resulting giant goes
on to ally with still another giant. As a result, writes Dean Alger,
“conglomerate synergy has been a significant factor in skewing
economic competition in favor of megamedia conglomerates and
is presenting troubling issues of conflicts of interest in and deg-
radation of quality in news operations.”"®

A pernicious effect of owner preference on news content is
a skewed news coverage or a deliberate blackout in the cover-
age of events in which the media organization has a specific
economic interest, the conflict of interest to which Alger refers.
It is usually difficult to trace such effects. The process which
led to the Telecommunications Act of 1996 revealed clear eco-
nomic gains or losses for different kinds of media organizations.
There was substantial public lobbying by media interest groups.
Members of Congress were aware of their dependence on local
television stations for the kind of coverage they needed for re-
election, and thus they were likely to take into account the pref-
erences of those stations with respect to the proposed legisla-
tion.?° Because of the known benefits different kinds of media
companies would enjoy from the passage of the act, it was pos-
sible to trace the path of owner interest and media agendas
more rigorously than is usually possible.

In looking at the Russian television industry, I shall ex-
amine two categories of owner interest: economic and political.
Necessarily speculative, my purpose in what follows is to de-
velop the implications of the agendas of owners in a partially
marketized industry and the tensions resuiting from the
maximization of different — and, in some cases, conflicting —
interests.



Maximizing economic owner preference

Ratings in Russia are highest for entertainment programs:
comedy, drama, or the newer form of “dramedy”. The pace
must be sufficiently fast to hold the audience’s interest, and the

- scenes must contain enough tension and conflict to prevent the
viewer from changing channels. Modern themes of sensation-
alism — sex and violence — may be publicly deplored, but they
are certainly watched in the living room. Station owners wish-
ing to maximize their ratings and hence their profits will pro-
gram these high-ratings programs. Though they may alienate
retired people, who are heavy television watchers, they will at-
tract the groups with buying power, the advertisers’ targets. It is
for this reason that all of the Moscow-based national networks
air gruesome real-life crime shows, littered with bodies and
splashed with blood, and it is for the same reason that foreign
and domestic soap operas are run and rerun. News programs
are also among the most watched, especially during the fre-
quent and threatening crises which have become all too
common.

Beyond the ratings game, Russian station owners have
another kind of interest in maximizing their economic prefer-
ences. They may wish to show programs which advance their
econormic interests not by seeking ratings, but by attempting to
affect specific economic decisions from which they will profit.
Owners, thus, may favor airing programs advocating the pas-
sage of laws or decrees which carry specific economic benefits
for them. Such programs focus heavily on matters of little in-
terest to the viewers and are scarcely adapted to dramatic nar-
rative treatment, and they will lose viewers and hurt ratings. To
this extent, therefore, such use of their television stations by
owners will be counterproductive in terms of attracting an au-
dience, but may be justified for the reasons given below.

In fact, the logic of using broadcast television for such
purposes seems on the face of it quite strange. The owner is,
after all, attempting to seek a favorable outcome from legisla-
tion, decrees, or other official acts. Thus, the object of persua-
sion is a small circle of Moscow-based political figures, some
Duma deputies, or the relevant governmental officials. Advanc-
ing an agenda on a television program to effect a specific out-
come is a strategy which results in sending a message to mil-
lions of people across a vast country. This strategy makes sense
if the intent is to mobilize the millions of viewers to seek out

33



34

their representatives in order to press for a particular economic
policy on, say, tariffs or natural resource auctions. But, clearly,
this is not how politics works in that country. Such attempts at
mass mobilization on these relatively arcane issues simply do
not take place, and station owners know it full well. So, the use
of this huge medium to mobilize public opinion to influence the
course of Moscow lawmaking on specific economic questions
appears senseless.

Note that what I am describing here is quite different from
a strategy of mobilization on a large-scale, easily understood
issue — such as wage arrears — that touches many individual
lives. There are certainly examples of such a strategy in the use
of television to gain exposure for the plight of miners or
teachers. :
But the question of paying wages or consigning miners to
life-threatening conditions for little or no pay is not the kind of
economic issue we are discussing here. We are discussing the
use of television content to further specific economic rules or
outcomes of interest to the owner. One of the most prominent
issues in this category was the auctioning of the state’s oil com-
pany, Rosneft. In February 1999, the muckraking newspaper
Moskovskii Komsomolets ran a story which contained, it per-
suasively claimed, taped recordings of Boris Berezovsky giving
orders to further his economic interests. Berezovsky denied
that he had made these statements. One such tape revealed
Berezovsky giving orders to Channel One anchor Sergei Dorenko
with a view to improving his chances for beating his competi-
tors in the Rosneft auction. Specifically, the tycoon wanted to
improve Shell Oil's chances in the auction and hurt British
Petroleum’s, which was allied with Russian groups in competi-
tion with Berezovsky.

Berezovsky: Listen, here’s what I'm interested in.... 1
have data that BP has a debt of 7 billion dollars.
Now I'm giving you this information. This is very
interesting. You understand, yes? ... British Petro-
leum does not have the money that Shell does. And
considering its debts of about 7 billion, they have to
act much more selectively. That's very important.
That is, they come here to almost steal. You under-
stand, yes? On these grounds you can say that at



Shell, everything's OK. They have pluses. But the
others have nothing but a hole, nothing.

Dlorenko]: OK, I got it.?!

We return to the question: why engage a very large num-
ber of viewers with respect to a question about which they have
little interest and no real possibility of nor inclination to influ-
ence the officials who would make the decision about the auc-
tion? Why use the blunt instrument of television to attempt to
influence a neat surgical operation that would take place in the
back rooms of Moscow decision makers?

Two explanations can be drawn from both the Soviet po-
litical cultural legacy and from the particular way in which the
current Russian television market has developed. First,
Berezovsky, like the other owners, may still believe in the magi-
cal properties of television. Like the old Soviet leaders, he may
believe that sending the message out over television is tanta-
mount to creating the desired reality. The analytic pathway of
how persuasive communication really does take place — that it
is a co-creation of sender and receiver — may be of as little
interest now as it was to Brezhnev, Andropov, and Chernenko,
all of whom believed that a mummified leader going through
the motions on the television news was not an effigy but a magus.

A corollary of the stimulus/response fallacy that was so
habitual in the past relates to the central decision makers. The
men making the decision about the Rosneft auction, a small
circle in Moscow, unaware of the overall lack of interest of the
mass of viewers and their general scepticism, would be likely to
credit the televised report with having more impact than it does.
Tending to believe in the power of the medium, as the elites do,
they would see a message aimed really only at them as having
an effect on the large mass of viewers. Then, assuming a large-
scale, mass persuasion effect, they would believe their own op-
tions to be constrained.

A second hypothesis: the slanted news was essentially a
message on closed-circuit television — a message that was in-
tended to be transmitted from the Ostankino tower to the halls
of power in Moscow. Though broadcast to millions, only a dozen
were targeted. It was rather a short-circuit form of communica-
tions, aimed at only one tiny fragment of the television audi-
ence. But that was quite enough for the owner, and the ineffi-

35



ciency of sweeping so many others into the communications
process was well worth it.

The element of “short-circuiting” may be illustrated by a
very different case with a similar property. The Russian case is
one of biasing a news report; the American one is a very differ-
ent one of paid political advertising, which, by definition, is in-
tentionally and publicly partisan. What is interesting to ex-
plore in the meaning for democracy is the element of the dimin-
ished loop or short circuit. I have in mind the example of the
tremendously successful and now classic “Harry and Louise”
campaign. There are, of course, tremendous differences be-
tween the American and Russian cases, between the organiza-
tion and structure of the media, between the political cultural
context of media/governmental relations, between the econom-
ics of the market and so many other important variables. But
the idea of “short-circuit” issue advocacy is instructive.

In the famous “Harry and Louise” campaign of 1993-94,
the firm of Goddard-Clausen/First Tuesday developed a cam-
paign of televised spots for its client, the Health Insurance As-
sociation of America, for use in its battle with the Clinton ad-
ministration over the latter's health care reform initiative.??
Though this televiston ad campaign is justly famous for its many
innovations, only one aspect concerns us here. The funding for
this campaign was relatively small, as these things go. There-
fore, the placement of the ads had to be strategic. It was de-
cided to place them in two kinds of markets: places where key
legislators lived and worked (primarily Washington, D.C.), and
places where major media were located (primarily East and West
Coast centers). There was no attempt to blanket the country or
to mobilize public opinion on a large scale. The ads targeted
decision makers and media organizations only.

Legislators were targeted, obviously, as decision makers.
Media industry centers were targeted in order to get on the me-
dia agenda. If the media picked up the story of the campaign,
decision makers were, it was believed, likely to assume that
coverage was the result of national resonance and reflected the
agenda of the mass public. This strategy could successfully
promote the agenda without mobilizing the mass public. By
efficient, precise targeting, the circle of influence would run from
the media to the decision maker and back to the media. Even-
tually the “Harry and Louise” campaign did become a national
event, but only because the Clinton administration chose to
retaliate with its own ads responding to the campaign and with

36



a widely circulated videotaped spoof. “Harry and Louise” cre-
ated an entirely new approach to issue advocacy and has be-
come a classic in the field. It is this element of “short-circuit-
ing” which I wish to examine in the Russian case.

Berezovsky, in his campaign to win the Rosneft auction,
did not approach his use of television with efficiency in mind,
because, unlike Goddard, he could sweep all markets into the
effort at no extra cost. News and public affairs were purchased,
not advertisements. Berezovsky's target was extremely narrow;
the broadcast was enormously wide. But the intention was the
same “short-circuiting” one as Goddard had: to convince politi-
cal decision makers that if the media became interested in some-
thing, it both reflected a wider concern and persuaded the larger
masses. Neither of these assumptions was well founded, but
the decision makers, the only real intended viewers, were no
more likely to think in new ways than was Berezovsky, so con-
cerned as he was with each word Sergei Dorenko might utter
about British Petroleum and Shell.

Maximizing political owner preference

Owners may also seek to use their media properties for
direct political influence with programs that advance their own
political ambitions and values or that advance the political ca-
reers of their allies. However, the way they do this is important.
Lecturing viewers will prompt the latter, given a choice, to switch
to another station. Talking heads are simply less attractive to
the pre-retirement population than other choices of greater dra-
matic or entertainment interest.

Two cases are of interest here. The first is that of Yury
Luzhkov, the mayor of Moscow. Luzhkov's takeover of the Mos-
cow Channel, which he renamed “TV Center”, was widely seen
as an early step in his quest for the Russian presidency. When
it was started, TV Center attracted a good deal of attention. It
put on short news capsules beginning just before the hour and
early in the evening, and, more importantly, Luzhkov's station
was lavish in its expenditures on glossy foreign programs. It
was the entertainment that attracted the audience. It was a
mistake to assume that, should these fiims and serials be re-
placed by earnest campaign speech from talking heads, the
audience would remain — unless they had nowhere else to go.

37



Yury Luzhkov's purchase of a property with which to ad-
vance his electoral prospects was helpful only if he put on the
kind of programming that drew viewers to the station. This was
the same strategy that Silvio Berlusconi had devised in ltaly.
His stations showed the games of his soccer properties, West-
ern soaps and serials, and movies. He posed a formidable
entertainment challenge to the monopoly hitherto exercised by
RAL In this context, he could make himself and his party known
as a political alternative in Italian politics.?® Without the ex-
pensive entertainment programming with which he launched
his station, Luzhkov could not attract viewers as Berlusconi
did. Again, an underappreciation of viewer choices in a televi-
sion market resulted in a vast overestimation of the likely power
Luzhkov as a television owner would wield.

The second interesting case of an owner with political am-
bitions is that of Boris Berezovsky. Berezovsky occupied high
non-elective political offices. He was secretary of the President’s
Defense Council and then secretary of the Commonwealth of
Independent States, both appointive positions. He success-
fully ran for the Duma in December 1999, but from a small
region in the northern Caucasus. Thus, he entered elective
politics, but it is likely his political ambitions exceeded his new
deputy status. He made sure he was shown with considerable
frequency on the news on Channel One. The fact that
Berezovsky was often in the public eye certainly made him the
best known of the television station owners. In the summer of
1998, a sample of Russians representative of urban viewers
was asked to name the owners of the various television sta-
tions. For Channel One, 14 per cent named Berezovsky, while
70 per cent responded that they did not know who the owner
was. In comparison, 86 per cent did not know who was in
charge of Channel Two, while 88 per cent responded similarly
for NTV.

This result is not surprising. Knowing who owns televi-
sion stations is not particularly useful or interesting informa-
tion. The fact that people generally do not know who owns the
stations they watch does leave them unaware of what kinds of
interests, other than ratings, might be driving programming. It
is interesting to note, nonetheless, that of all the station own-
ers, Berezovsky was known by the greatest number of respon-
dents, yet this still amounted to only one-seventh of the whole.
In another setting, a focus group, I used a different type of rec-
ognition test. Since the owners are shown (and wish to show

38.



themselves) frequently on television news, focus group mem-
bers were asked if they could identify photographs of people in
the news (including but not limited to owners). Iincluded pic-
tures of owners and major investors who were all frequently
seen on television news programs. Only Berezovsky was iden-
tified frequently by almost all of the college-educated partici-
pants, but by far fewer among the high school educated. What
he owned was another matter. Again, the college-educated cor-
rectly said Channel One, but the high school educated con-
fused him with other owners (some thought he was a partner of
his rival Vladimir Gusinsky) and his station with other chan-
nels.

Berezovsky was the owner most people who know any-
thing about owners recognize. Was he also, then, a person whom
Russians might name as an attractive candidate? Had he been
able to translate his exposure thus far into a political advan-
tage in a run for the presidency? Our national survey of urban
Russians found that, when asked for whom they would vote if
presidential elections were held in the near future, only three-
tenths of one per cent of the respondents answered Berezovsky.
This was in spite of his considerable name recognition.

What about advancing the interests of political allies rather
than one’s own interests? Owners engage in this practice fre-
quently. The most obvious case of this was during the presi-
dential election of 1996. Television was partisan in this elec-
tion, and, both in Russia and in the West, there were bitter re-
criminations. There are many layers to this complex question
of objectivity and partisanship in the 1996 presidential elec-
tion. The partisanship of television was based on an evalua-
tion that a return to power of the Communist Party did not
mean a basically democratic administration of a populist or
social welfare complexion, but a regime seeking monopoly power
and the likely future cancellation of free electoral choice. The
Communists denied this version of the story. However, the party
was actually an alliance, some of whose more extreme mem-
bers repeatedly and publicly advocated anti-Semitic and coer-
cive nationalization policies. Faced with the looming threat the
television organizations and the government saw — the return
of Communism and the potential shutdown of speech plural-
ism — what should the press do? The way of the democratic
press would be to oppose speech with more speech. Only in
times of crisis could that right be qualified by restrictions on
words that cause immediate and specific harm. There were

39



40

important differences among the networks in their campaign
coverage, but the choice of non-partisan television was not
among them. All four of the Moscow-based television networks
coordinated their offerings to maximize Yeltsin's chances. The
president of NTV, Igor Malashenko, became the president’s me-
dia campaign manager.

Free-time rules were still in force and fairly applied. Paid
political advertising was still an option and generously used by
the president’s campaign and by the campaigns of most of his
competitors in the first round. NTV, though it was a major part
of the Yeltsin campaign, offered the Communist Party oppo-
nent, Gennady Zyuganov, considerable time for live interviews
(each one lasting over twenty minutes), and its news coverage
covered the competing campaigns. While NTV was tough and
professional in its coverage of Zyuganov, it did not even begin
to cover Yeltsin's abundant campaign promises, decrees, and
projects, nor the precarious health of the candidate. As always,
Zyuganov's approach was sober and deliberately uncharismatic,
and he shunned the trappings of “Americanized” campaign-
ing.2

It would be a mistake to ascribe too much influence to
television and too little to the capacity of voters to make their
own evaluations. On one absolutely critical dimension, televi-
sion likely did have a profound impact. It presented visual
evidence that there was a living candidate to vote for. Maybe it
was as simple as that. Television sent a nationwide message
that Boris Yeltsin really was a candidate, although the effort
nearly killed him in the process.

Another notable example of owner interest in candidacies
was the electoral campaign of Aleksandr Lebed for governor of
the Krasnoyarsk region. The focus groups referred to above
were convened in Moscow at a most interesting time, right after
the concluding round of the Krasnoyarsk election. Presidential
hopeful Lebed was running for governor of the province, a vast
region in which is located nearly 30 per cent of Russia’s raw
materials. If he lost, Lebed was unlikely to attract support for a
run for the Russian presidency in 2000, to which, at the time,
he publicly aspired. This Krasnoyarsk race attracted intense
national interest, and, for the focus groups, it was an excellent
natural experiment. The major television networks regarded
the regional contest as a nationally significant one, and they
gave it prominent coverage on the daily news programs and on
the weekend opinion programs. On the Lebed candidacy, the



owners of Channels One and Two disagreed. Boris Berezovsky
backed Lebed and helped to finance his campaign. The Yeltsin
government, to which Channel Two was accountable, opposed
Lebed. An outsider, coming into the Siberian race with clear
intentions to move on in two years, Lebed still won convinc-
ingly. His opponent, the mild-mannered incumbent Valery
Zubov, had to run on a record of unfulfilled promises in a de-
clining economy and on the wan hope of better things to come.
NTV was generally balanced in its coverage. A content analysis
of all news stories on the networks for the period of the cam-
paign and election shows the pattern on Table 2 (p. 42).

This is certainly consistent with the table of preferences
noted above. For a government to conceive of its media prop-
erty as a public trust to be protected from its own immediate
political preferences is difficult and rare. The institution of buffer
mechanisms appears to be the only way to guarantee autonomy,
even though it, too, is never perfect.

The increasingly important role television has played in
elections in post-Soviet Russia has been analyzed in consider-
able detail elsewhere.?® Russia stretches across a large land-
mass with uncertain transportation facilities, especially during
bad weather, and campaigning is logistically difficult; the party
system is young and characterized by large numbers of highly
personalized parties fissioning, re-forming, and renaming them-
selves; the official campaign is extremely short — only one month;
other forms of campaign information dissemination, such as
newspapers, are failing economically. Added to these argu-
ments for the importance of television in the electoral campaign
process is the deep-seated belief of many Soviet and post-So-
viet politicians that the medium has an almost unlimited ca-
pacity for persuasion.

After the parliamentary elections of 1999, television was
seen as kingmaker by both Russian and Western journalists.
A newly formed political party endorsed by Vladimir Putin, the
acting president, suddenly surged ahead of all the established
parties. Both Channels One and Two were strong in their advo-
cacy of the government's position. NTV, after a period of neu-
trality, endorsed the party of Yury Luzhkov — to redress the
balance, they said, or, as the framework we employ might label
it, to provide viewpoint diversity. At the time, the second
Chechen war was in full sway, and Russian military casualties
were either not shown at all or described as light, while the
horrific impact of the war on the civilian population in Chechnya

41



42

Table 2: Krasnoyarsk election stories, Russian National
Networks, bias in news and analysis programs

Total:
Stories clearly favoring one or the other candidate: 31%
Stories favoring a candidate in sefection of material 31%
Stories favoring a candidate in editorial writing. 21%

Daily news stories with bias: 23%

Total:
ORT [Vremya] RTR [Vesti] NTV [Segodnya]
20% 63% 0%
Selection bias/total stories:
ORT [Vremya] RTR [Vesti] NTV [Segodnya]
20% 63% 0%
Editorial bias/total stories:
ORT [Vremya] RTR [Vesti] NTV [Segodnya]

0% 38% 0%

Weekend analytic stories with bias: 56%

Total:
ORT [Vremya] RTR [Vesti] NTV [Segodnya]
100% 100% 0%
Selection bias/total stories:
ORT [Vremya] RTR [Vesti] NTV [Segodnya]
100% 100% 0%
Editorial bias/total stories:
ORT [Vremya] RTR [Vesti] NTV [Segodnya]
100% 100% 0%
Direction of bias:

ORT: consistent — for Lebed, against Zubov
RTR: consistent — for Zubov, against Lebed



was virtually absent from the small screen. A combination of
reasons for this skewed coverage included Russian popular
support for the war, the Russian military’s success in cordon-
ing off the war zone, and the fragmentation of the Chechen lead-
ership into warlords, whose penchant for kidnapping journal-
ists for ransom was well known. Furthermore, the backdrop
against which this ugly war played out was the bombing of apart-
ment buildings — two of which were in Moscow and all of which
were asserted by the Russian government to be terrorist acts
perpetrated by the Chechen leadership — and the incursions
into Dagestan by armed Chechen formations intent on proclaim-
ing a greater Chechnya. The truce agreement of 1996 had lefta
workably hypocritical reality: Russia maintained Chechnya was
part of the federation but did not interfere with local rule, while
the Chechens considered their Republic of Ichkeria to be inde-
pendent. However, the projection of terror in 1999 was, in my
view, the decisive point at which Russian public opinion moved
from regarding Chechnya with relative indifference to support-
ing a military solution. Surveys conducted by the Public Opin-
ion Foundation found that at the beginning of 2000, the major-
ity of Russians favored a full military victory rather than peace
talks at points short of victory. The majority of Russians also
said that they expected international censure for this strategy
and that they would personally suffer from sanctions. Inaddi-
tion, the majority of Russians felt that the casualty figures un-
derstated the true cost of the war and — according to two-
thirds of the respondents — that the mass media were not pro-
viding them with sufficient information about the war. Still, in
spite of this assessment, they supported a military solution,
and among the supporters were, prominently, people with higher
education and people living in the capitals, usually the popula-
tion one would associate with a dissident view and one that
would favor negotiated settlement.?

That Vladimir Putin and the party he endorsed benefited
from and cultivated this frame of mind is beyond doubt. His
decisiveness and much-vaunted physical strength also made
him the image of the non-Yeltsin, for we cannot ignore the con-
text into which Putin stepped. Russians had seen their presi-
dent, like so many past Soviet leaders, appear on television as
a remote figure, wheezing, walking stiffly, speaking with slurred
speech. Often he did not appear at all and was said by news
anchors to be “working” and “monitoring events”. For viewers
raised in the Soviet era, that was an all-too-familiar euphemism

43



44

for “immobilized” or “gravely ilI". This leadership incapacity
was well known to the Russian public, and it had lasted for
over five years. A healthy president actually at work was for
them a real change. As polls discovered, most Russians re-
ported knowing nearly nothing of the political and economic
policies a president Putin might favor, which only confirmed
that voters were looking for a leader to make government work,
something they had not seen for many years. The risks in this
position and in this sense of limited choice were certainly great.

Certain elements of Russian election campaigns would
continue to be controversial. The Central Election Comrmis-
sion, though proclaiming itself the monitor and enforcer of fair
campaigning, was powerless to do more than comment pub-
licly. It was particularly difficult for the commission to enforce
the prohibition on negative campaigning, as it was unable to
differentiate between negative news and negative campaigning.
Clearly, barring the former from the airwaves would be a grave
interference with free speech, but implementing the ban on the
latter was in fact impossible. Determining the line between news
reports and active campaigning was, similarly, too challenging
a task, particularly when owners inserted their political prefer-
ences into news stories. Compensating for incumbent advan-
tage is never really possible: media-savvy political leaders will
always create opportunities to be covered, if necessary, devis-
ing an initiative a day. Whether they are engaged in small-
scale, transparent public-relations opportunities or genuinely
important national initiatives, incumbent politicians have
learned how to dominate the airwaves, and that advantage is
simply a fact of political life. The enormous advantage that
presidents have had in the amount of news coverage in Russia
is, thus, derived in part from their use of the office, but only in
part. The disparity in coverage has gone well beyond that ad-
vantage and is likely to do so in the future as well.

Candidates may themselves create opportunities to reach
Russian voters by skillful use of the randomly and equally al-
lotted free time and by paid political advertising. There is, how-
ever, no predictable and direct effect from paid advertising. It
depends on how the televised campaign is constructed and the
dominant frame of the candidacy. In parliamentary elections,
some parties have spent heavily on political advertising and yet
still have failed to pass the 5 per cent threshold for parliamen-
tary representation; the Communists, in contrast, have spent
very little, relying instead on their durable grass-roots troops of



organizers, and they have reaped great rewards as a result. They
have won votes especially from older citizens and in rural com-
munities, people and places least adapted to the risk-laden
future. Vladimir Zhirinovsky, the rabble-rousing nationalist,
has also proven himself a savvy campaigner, tailoring his ads

- to traditional issues, eschewing Western advertising models,
and introducing an entirely new mode of discourse — emo-
tional, direct, and relishing such hitherto taboo subjects as na-
tionalism, religion, and sex. Many other candidates have proven
to be politically tone-deaf; they have not appreciated the cir-
cumstances in which ordinary people have been living, and they
have pitched their ads instead to Moscow Yuppies. Others have
been didactic and unable or unwilling to speak plainly. As in
other countries, political parties have tended to spend most of
their funding resources on television and radio.*

Television has been a key factor in the changing politics of
the Western world; in Russia, this has been equally true and,
perhaps, more singularly so because of the deterioration of the
national newspaper market. This has left television as the pri-
mary structure for the dissemination of information, including
that critical flow of information about candidates, parties, and
elections. The decline in the newspaper market has also made
television the prize during campaigns and has put it at the cen-
ter of the struggle for power.

Exposure diversity and exposure intensity: how Russian
viewers expand their information world and negotiate
‘meaning in television news

I have noted above that the logic of the American media
relies on a diversity of ownership to produce a diversity of views
for viewers who will, presumably, consume across that diverse
field of messages. I have also noted that the steps in the logic
are by no means assured in fact. A diverse set of owners may
still present a limited field of contending views. Even more prob-
lematic is the system of incentives for the media consumer. As
the Downsian model suggests, acquiring information is costly
for citizens, and as‘Napoli points out, “for any of the broader
social goals commonly associated with the marketplace of ideas
to be accomplished, citizens must take advantage of the infor-
mation from ‘diverse and antagonistic sources’ that is made
available to them."?® What evidence we have from the United

45



46

States, where choice is accelerating with enormous speed, shows
decreasing, not increasing, exposure diversity, as viewers more
and more narrowly customize their options, and crossover au-
diences become smaller.

It is through the lens of exposure diversity and intensity
that we look at the Russian public. Clearly, choices among
information sources are far, far more constricted in Russia than
in the United States, but my research with Russian focus groups
suggests that notwithstanding this enormous disparity in in-
formation sources, exposure diversity and the intensity of at-
tention actually significantly expand the amount of usable in-
formation. The intensity of the political elite’s struggle for power
over television rested on assumptions about how the public
processed televised information. Other than ratings, very little
was known about the way people actually watched the news —
what their thoughts and emotions were, and whether they were
interested enough to spend time and energy engaging the is-
sues. In the West, economic models of information acquisition
tell us that the likelihood citizens will access and digest large
amounts of political information is, in real life, quite low. We
know that in the United States, most people are often charac-
terized as poorly informed. They flunk the tests that pollsters
put to them to see if they know who their representatives in
Congress are, what the level of foreign aid is, or how much they
know about the geography of the world. They make up for their
lack of information about issues or events that matter to them
by taking mental shortcuts, and these shortcuts, relying on both
emotion and reason, are the heuristics to which I shall refer
below.? There is a significant gap between people who have the
cognitive capacity to process large amounts of information and
those who do not, but this ability is not simply reducible to
one's level of formal education. Other kinds of learning — from
a variety of experiences — also expand the individual’s ability
to process information.

The foundation of the Soviet-era heuristic is skepticism.
For decades, television news was rationed, centrally controlled,
and confined to a single authoritative source. Viewers ques-
tioned the credibility of that source, even as they attentively
watched, since the limited volume of information could contain
vitally important cues about coming threats or opportunities
and had to be carefully and skillfully mined. That skepticism,
together with a high interest in news, creates the basis for today's
exceptionally media-literate Russian viewer. That said, I do not



mean to imply that Russians simply reject everything they see
on the news as meaningless rubbish. They do not. Their strat-
egies enable them to tease out what is important for them and
to correct for methods that trouble them. It is a continuous
process of discovering and refining. These are subtleties and

- dynamics that the mass public opinion survey can rarely cap-
ture, but are particularly well suited to work with focus groups.
Some of this research with Russian focus groups is summa-
rized below; a more detailed discussion may be found else-
where.®!

Three of the most important elements of the Soviet-era
heuristic are a suspicion of broadly generalized good news, an
attention to sources as potential beneficiaries, and an ability to
evaluate internal consistencies in the news. Viewers are keenly
aware of overly positive messages which apply broadly to large
contexts. Since Soviet news programs were intended to inspire
and lead the public to a desired policy goal, stories were fre-
quently about hoped-for rather than about realized progress.
Small gains were exaggerated into large-scale achievements, on
the theory that the future was tending in that direction in any
case. As a result, post-Soviet viewers deflate stories of exces-
sive optimism. Considering who might benefit from a news story
is also part of the critical apparatus ordinary Russians bring to
their consumption of the news. They pay attention to sources
of news stories and possible bias in them.

Inconsistencies on the news set off warning signals in
viewers. It may be a matter of facts appearing to contradict
each other or, more subtly, a disparity between the anchor’s
‘previously displayed level of intelligence and subsequent ma-
terial he or she mouths. From these tensions and evaluations
of imbalance or dissonance, Russian citizens employ a system
of correctives. Some of the correctives involve accessing their
own, real-world experience and that of others whose opinions
they know to be close to their own. It is not at all unusual to
hear about contacting friends and relatives in order to get their
interpretations of individual news stories. Nor is it at all un-
common to hear viewers compare “how it is on the street” with
how it is on the news.

Education makes a difference. College-educated Russians
consume more information and typically use more sources, in-
cluding media — especially newspapers — and they are more
skilled at articulating the steps in their strategies. However,
both high school and college-educated viewers in Russia em-

47



48

ploy the same basic strategies and both bring to news-watching
sophisticated critical approaches.

Russian viewers employ both active and passive strate-
gies to deal with issues of objectivity and bias on the news. The
active strategy is to change channels or to turn off the set. In
larger cities, there are more choices, and channel surfing is more
common, especially among the well educated. But, as noted
above, national news networks tend frequently, though not al-
ways, to present their news in a staggered fashion, and should
viewers be dissatisfied with one channel, they will not find an-
other newscast at the same time. They are, however, able to
watch different news programs and to compare them. Espe-
cially during times of crisis — for example, the wars in Chechnya
and the crash of 1998 — that is exactly what they do. During
these above-mentioned events, ratings shot up, and NTV gained
the most.

Russian viewers come to the news consumption process
with cultural baggage. Just as they bring Soviet-era tools of
analysis, so too do they bring habits of staying with news
programs. Among both high school and college-educated
viewers, most continue watching a news program in which they
have lost trust. But though they continue to watch, their attitude
has changed. This mental process is vividly described by two
members of a focus group:

Evgeny: 1 do not switch, if there's a theme that inter-
ests me ... I'm interested in how they do it.... Do they
lie well or skillfully; will they lie dazzlingly; will they
lie disgustingly, vilely?

Katya: Even if you don't like something, you have to
know your enemies; that is, you have to know how
the other side is presented. That's why it pays to see
it and stay abreast of things.

Because the passive strategy does not affect ratings, it
goes unnoticed by television and political officials. This dis-
connect adds to the misperceptions elites hold about ordinary
Russian citizens. Elites apparently do not understand that
media publics bring to their consumption of news and public
affairs programs the willingness and habits to engage actively
with the news.



That the persuasive intent of the message is undercut by
viewer identification of what they believe to be bias or by the
presence of an owner's agenda is consistent with research done
elsewhere on intentional correction. “To be aware of a contex-
tual influence allows cognitive operations that modify its im-
pact on the judgment.”? Behind that apparently passive strat-
egy of Russian viewers is a very active challenge to the news.

Conclusion

The flawed and narrow Russian media market does not
permit low-cost access and does not guarantee the editorial
autonomy of news organizations. Pressure on news coverage is
constantly exerted from both government and business sources,
and, oftentimes, they are the same. Although there has been
and continues to be a significant diversity of coverage at key
points in post-Soviet Russia's turbulent life, it is by no means
perfect, and, at critical times, there has been collusion (the 1996
presidential election) or a plurality of partisanship, as opposed
to a quest for objectivity. There are too few players in the mar-
ket, and the responsibility for genuine news diversity rests on
the shoulders of a vulnerable few. Often it is only NTV that has
provided the corrective to the official government view. The role
of NTV as an innovator in creating a professional news corps
has made it distinctive in the Russian media market, and that
distinctiveness has been noted by the public. A national sur-
vey of Russians who could receive NTV found that nearly half
considered the station to be mainly accurate and objective, while
just over a tenth thought it was not. The comparable figures for
ORT were 29 per cent and 32 per cent, and for RTR, 17 per cent
and 22 per cent.3 The battle for control of NTV was so serious
because of the threat to the public’s ability to compare different
views. NTV was by no means perfect; finances had been badly
handled, and as the government and industry applied pres-
sure to the owners and correspondents, the on-air reactions
became increasingly shrill. Yet the network continued to pro-
vide a different voice. When the standoff ended and NTV was
taken over on a weekend, many decamped to TV-6, a smaller
platform. How many voices would ultimately be heard in the
vast and influential television market remained a serious ques-
tion.

An understanding of the impact of television in Russia
must take into account both structural diversity and exposure

49



50

diversity and intensity. While the former is limited, but still
present, the extraordinary power of the latter amplifies and ex-
pands the overall information field. The attentive public is very
large in Russia, and the judgments that ordinary viewers ren-
der display their subtlety and sophistication, lessons they
learned well in the Soviet school of newswatching.



Notes

! David L. Swanson and Paolo Mancini (eds.), Politics, Media,
and Modern Democracy: An International Study of Innovations
in Electoral Campaigning and Their Consequences (Westport,
Conn.: Praeger, 1996).

2 Jzvestiia (Moscow), 22 December 1999, p. 10.

3 Timur Kuran, Private Truths, Public Lies: The Social Conse-
quences of Preference Falsification (Cambridge, Mass.: Harvard
University Press, 1995).

4V. E. Shliapentokh, Problemy sotsiologii pechati, Vols. 1 and 2
(Novosibirsk: Nauka, Sibirskoe otdelenie, 1970).

5 The data on penetration and credibility are drawn from a sur-
vey conducted for the author by the Public Opinion Founda-
tion (Moscow) in non-rural Russia in the spring of 1998. The
data on ratings are drawn from the Gallup Media organization’s
national ratings and made available by the Foundation.

6 Kuran, Private Truths, passim.

7 Philip M. Napoli, “Deconstructing the Diversity Principle,” in
Journal of Communication, Vol. 49, No. 4 (Autumn 1999), p. 7.

8 James T. Hamilton, Channeling Violence: The Economic Mar-
ket for Violent Television Programming (Princeton, N. J.: Princeton
University Press, 1998).

9 Eli Noam, Television in Europe (New York and Oxford: Oxford
University Press, 1991).

10 Ibai

11 Holli A. Semetko, “Germany, A Society and a Media System
in Transition,” in Richard Gunther and Anthony Mughan (eds.),
Democracy and the Media: A Comparative Perspective (Cam-
bridge: Cambridge University Press, 2000).

12 Tracie L. Wilson, “Press Systems and Media-Government Re-
lations in the Czech and Slovak Republics,” in Gazette: The
51



52

International Journal_for Mass Communication, Vol. 54, No. 2
(1994), pp. 145-161.

13 Slavko Splichal, Media Beyond Socialism: Theory and Prac-
tice in East-Central Europe (Boulder, Colo.: Westview Press,
1994).

14 “World Press Freedom Review 1996,” in International Press
Institute Report (December 1996/January 1997).

15 L jana Giorgi and Ronald J. Pohoryles, The Post-Socialist Me-
dia: What Power the West?: The Changing Media Landscape in
Poland, Hungary, and the Czech Republic (Aldershot, U.K., and
Brookfield, Vt.: Avesbury, 1995), p. 5.

16 Obshchaia gazeta (Moscow), 18-24 December 1997, p. 13.

17 Anthony Downs, An Economic Theory of Democracy (New York:
Harper/Collins, 1957); and Napoli, “Deconstructing.”

18 Ellen Mickiewicz, Changing Channels: Television and the
Struggle for Power in Russia, revised and expanded edition
(Durham, N.C.: Duke University Press, 1999).

19 Dean Alger, Megamedia: How Giant Corporations Dominate
Mass Media, Distort Competition, and Endanger Democracy
(Lanham, Md.: Rowman & Littlefield, 1998), p. 221.

20 James H. Snider and Benjamin I. Page, “Does Media Owner -
ship Affect Media Stands? The Case of the Telecommunica-
tions Act of 1996,” paper presented at the 1997 annual meet-
ing of the Midwest Political Science Association, April 1997;
J.H. Snider and Benjamin 1. Page, “The Political Power of TV
Broadcasters: Covert Bias & Anticipated Reactions,” paper pre-
sented at the 1997 annual meeting of the American Political
Science Association, August 1997; and Darrell West and Burdett
A. Loomis, The Sound of Money: How Political Interests Get What
They Want (New York: W. W. Norton, 1998).

2 Moskouvskii komsomolets, 12 February 1999, p. 7. I thank
Vladimir Shliapentokh for sending me this electronic copy from
the website of the newspaper.



22 For an overview of this campaign of issue advertising, see
West and Loomis, The Sound of Money. The discussion is also
based on numerous discussions the author had with Ben
Goddard, the designer of the campaign.

‘2 Gianpietro Mazzoleni, “Patterns and Effects of Recent Changes
in Electoral Campaigning in Italy,” in Swanson and Mancini (eds.),
Politics, Media, and Modern Democracy, pp. 193-206.

24 See Swanson and Mancini (eds.), Politics, Media, and Democ-
racy, and Sarah Ann OQates, “Voting Behavior and Party Devel-
opment in New Democracies: The Russian Duma Elections of
1993 and 1995" (Ph.D. diss., Emory University, 1998).

25 See, for example, chapters 5 and 8 in Mickiewicz, Changing
Channels.

26 Surveys of the Russian Federation conducted by the Public
Opinion Foundation, January and February 2000.

27 Qates, “Voting Behavior.”
28 Napoli, “Deconstructing,” p. 25.

29 paul Sniderman, Richard A. Brody, and Philip E. Tetlock,
Reasoning and Choice: Explorations in Political Psychology
(Cambridge, U.K., and New York: Cambridge University Press,
1991).

30 Doris Graber, Processing the News: How People Tame the In-
formation Tide, 2nd ed. (New York: Longman, 1988).

3 Micklev;dcz, Changing Channels.

32 Fritz Strack, Norbert Schwarz, Herbert Bless, Almut Kubler,
and Michaela Wanke, “Awareness of the Influence as a Deter-
minant of Assimilation Versus Contrast,” in European Journal
of Social Psychology, Vol. 23. No. 1 (January-February 1993),
p- 59.

3 Survey conducted by the Public Opinion Foundation (Febru-
ary 2000).

53



Contributors to the Publications Fund of the
Russian, East European, and Central Asian Studies Program of the
Henry M. Jackson School of International Studies

Patrons - $1,000 or more
Sponsors - $500 - $999

1993 - 1994

Sponsor:
Alexander Muller

Donors:

Imre & Elizabeth Boba
John Budlong

Robert Byrnes
Thomas Hankins
Deborah Hardy
Dawson Harvey

John Headland
Richard & Kathleen Kirkendall
Mary Mann

Gloria W. Swisher

G. L. Ulmen

Daniel C. Waugh
Eugene Webb

Supporters:

Burton Bard

Walter W. Baz

Arthur & Dorothy Bestor
James & Edith Bloomfield

1995

Patrons:
The Henry M. Jackson
Foundation

Donors:

John Berg

D.R. Ellegood

Herbert]. & Alberta M. Ellison

Donors - $100 - $499
Supporters - $99 and under

Boeing

John Phillip Bowen
Patricia A. Burg
Robert Croskey
Douglas Daily

Ralph Fisher

Anne Pietette Geiger
Rev. Paul Grivanovsky
James & Patricia Hamish
Donald C. Hellmann
Henry & Trude Huttenbach
Martin Jaffee

Douglas Johnson
Richard Johnson
Rodney Keyser

Elsa G. Kopta

Joel Migdal

Sergei Mihailov

W.]. Rorabaugh

H. Stewart Parker
Helen K. Pulsifer

Joel & Vivian Quam

Peter F. Sugar

Eric & Barbara Weissman
Seung-Ham Yang

Tsuyoshi Hasegawa

Robert Heilman

Donald C. Hellmann

David Hsiao

Ronald M. & Margaret S. Hubbs

David A. & Catherine J. Hughes

Jerome Johnson

Law Office of Lane, Powell,
Spears, & Lubersky

Joel & Abby Li




Lucile Lomen

Mary Earl Maltman
William L. Maltman
Margaret Nicholson
Stanton R. Pemberton
Peter F. Sugar

Alva G. Treadgold
Robert G. & Joan C. Waldo
Robert L. Walker
Daniel C. Waugh
Jun-Luh H. Yin

Supporters:

George N. & Lorna D. Aagaard
Franklin I. & Helen C. Badgley
Abbie Jane Bakony

Irwin S. & Freda R. Blumenfeld
Louise R. Bowler

Patricia A. Burg

Robert J. C. Butow

Mary P. Chapman

Luxar Corporation

Gerald & Lucille Curtis
Charles F. & Eugenia R. Delzell
Jean S. Fisher

Katherine Huber

Cathy Kawamoto

1996 - 1997

Patrons:
Allen W. & Laura T. Puckett
Alva G. Treadgold

Sponsors:
Herbert ]._ & Alberta M. Ellison

Supporters:
Dagmar K. Koenig
Lewis O. Saum
Glennys J. Young

Bettina Kettenring

Elsa G. Kopta

H. G. & Estelle C. Lee

Jean Maulbetsch

Marion Osterby

Donna M. Poreda

Douglass A. & Katherine L. Raff

Sabrina P. Ramet

John S. Reshetar, Jr.

Joel & Nanci B. Richards

Nancy Robinson

John & Venus Rockwell

Harold J. & Betty Runstad

Barbara R. Sarason

Suzanne E. Sarason

Michael C. Schwartz

Stuart W. Selter

Thaddeus H. Spratlen

Donald & Gloria Swisher

Grace Tatsumi

Helen Louise Thwing

Natalie Tracy

The Fred & Steve Treadgold
Families

Annie T. Warsinske

Robert A. & Juanita Watt

David E. Williams

Donors:

Kent R. Hill

Daniel C. & Patricia
Matuszewski

Sabrina P. Ramet

William Ratliff

Floyd & Barbara Smith

Peter F. Sugar



1998

Patron: Sponsor:
Alva G. Treadgold Sabrina P. Ramet

Donors:
Peter F. Sugar
Victor Erlich
1999

Patron: - Donor:
Alva G. Treadgold Leighton T. Henderson

Supporter:
Ralph T. Fisher
Jonathan Coopersmith

2000

Patron: Sponsor:
AlvaG. Treadgold AllenW. & Laura T. Puckett



The Donald Y. Treadgold Papers .

No. 1:

No. 2:

No. 3:

No. 4&:

No. 5:

No. 6:

No. 7:

No. 8:

No. 9:

No. 10:

No. 11:

No. 12:

In Russian, East European, and Central Asian Studies
Available Papers

Law In Russia (1994) - Theodore Taranovski, Peter B. Maggs,
Kathryn Hendley, and Steven A. Crown ($5.25)

Religion in Imperial Russia (1995) - Robert L. Nichols and
Henry R. Huttenbach ($5.25)

The Fate of Russian Orthodox Monasteries and
Convents Since 1917 (1995) - Charles Timberlake ($6.50)

The Mennonites and the Russian State
Duma, 1905-1914 (1996) - Terry Martin ($5.25)

Corporate Russia: Privatization and Prospects in the Oil
and Gas Sector (1996) - Leslie Dienes ($5.25)

Post-Communist Transitions: The Rise of the Multi-Party
Systems in Poland and Ukraine (1996)
Andrii Deshchytsia ($5.25)

Russian Banking: An Overview and Assessment (1996)
Kent F. Moors ($5.25)

Nationalism and Religion in the Balkans since the 19th
Century (1996) - Peter F. Sugar ($6.50)

Modes of Communist Rule, Democratic Transition, and
Party System Formation in Four East European Countries
(1996) - Grigorii Golosov - 2nd Printing ($7.50)

The Politics of the Domestic Sphere: The Zhenotdely,
Women’s Liberation, and the Search for a Novyi Byt in
Early Soviet Russia (1996) - Michelle V. Fuqua ($6.50)

Ethnic Bipolarism in Slovakia, 1989-1995 (1996)
David Lucas ($6.50)

Literacy and Reading in 19th Century Bulgaria (1997)
Krassimira Daskalova ($5.25)



No. 13: Critical Theory and the War in Croatia and Bosnia (1997)
Thomas Cushman - 2nd Printing ($6.50)

No. 14: Nation, State, and Economy in Central Asia: Does Ataturk
Provide a Model? (1997) - Paul Kubicek ($6.50)

No. 15: The Labor Market, Wages, Income, and Expenditures of
the Population of the Republic of Uzbekistan (1997)
Alexander Agafonoff, Dilnara Ismiddinova, and Galina Saidova,
editors ($6.50)

No. 16: German-Bashing and the Breakup of Yugoslavia (1998)
Daniele Conversi ($6.50)

No. 17: Romanian-Hungarian Economic Cooperation and Joint
Ventures in Post-Ceausescu Romania (1998)
Erica Agiewich ($6.50)

No. 18: Energy and Mineral Exports from the Former USSR:
Philosopher’s Stone or Fool’s Gold? (1998)
Leslie Dienes ($6.50)

No. 19: Ethnic Cleansing in Twentieth-Century Europe (1998)
Norman Naimark - 3rd Printing ($7.50)

No. 20: Nationalism, Populism, and Other Threats to Liberal
Democracy in Post-Communist Europe (1999)
Vladimir Tismaneanu ($6.50)

No. 21: The Formation of Post-Soviet International Politics of
Kazakhstan, Kyrgyzstan, and Uzbekistan (1999)
Rafis Abazov ($6.50)

No.22: The Serb Lobby in the United Kingdom (1999)
Carole Hodge ($7.50)

No. 23: The Security Services and the Decline of Democracy in
Russia: 1996-1999 (1999) - Amy Knight ($6.50)

No. 24: The Repluralization of Slovenia in the 1980s: New
Revelations from Archival Material (2000)
Leopoldina Plut-Pregelj, et al. ($7.50)



No. 25; Ethnic Conflict and European Affairs Revisited: The Serb-
Croat Quarrel and French Diplomacy, 1929-1935 (2000)
Brigit Farley ($7.50)

No. 26: Poland and Germany, 1989-1991: The Role of Economic
Factors in Foreign Policy (2000) - Randall E. Newnham ($7.50)

No. 27: Eastern Europe and the Natural Law Tradition (2000)
Sabrina P. Ramet ($7.50)

No. 28: Local Self-Government and the State in Modern Russia (2001)
Thomas E. Porter and John F. Young ($7.50)

No. 29: Catholic Power and Catholicism as a Component of Modern
Polish National Identity, 1863-1918 (2001)
Konrad Sadkowski ($7.50)

No. 30: Structure and Exposure: The Dilemmas of Democracy in
Russia’s Television Market (2001) - Ellen Mickiewicz ($7.50)

Forthcoming

No. 31: Military Threats and Threat Assessment in Russia’s New
Defense Doctrine and Security Concept - Stephen Blank
- ($7.50)

No. 32: Nationalism, Culture, and Religion in Croatia since 1990
Vjeran Pavlakovié, editor ($7.50)

No. 33: Russian Policy Toward the Middle East Since the Collapse
of the Soviet Union: The Yeltsin Legacy and the Challenge
for Putin - Robert O. Freedman ($7.50)

No. 34: Statistical Falsification in the Soviet Union: A Comparative
Study of Projections, Biases, and Trust - Mark Tauger ($7.50)

No. 35: The Land Question in Ukraine and Russia
Stephen K. Wegren ($7.50)

No. 36: Regionalism in Russia’s Foreign Policy in the 1990s: A Case
of “Reversed Anarchy” - Mikhail Alexseev ($7.50)



To order: Make checks payable to the University of Washington (inter-
national orders add $1.00 per issue, WA residents add 8.6% sales tax).
For international orders, we can only accept money orders, checks
drawn on American banks, or payment by credit card (Visa,
Mastercard, or American Express). A ten issue subscription is avail-
able for $65 ($75 international). Orders and subscriptions should be
directed to the managing editor at the following address:

Donald W. Treadgold Papers
Jackson School of International Studies
Box 353650
University of Washington
Seattle, WA 98195-3650

Tel: (206) 221-6348
Fax: (206) 685-0668
For orders and copies of the style guide: treadgld@u.washington.edu
For editorial queries: spr@u.washington.edu

For an order form and the latest prices:
Website: http://depts.washington.edu/reecas/dwt/dwt.htm



_ISSN 1078-5639

' The Donald W. Treadgold Papers
* in Russlan, East European, and Central Asian Studies

" Jackson School of Intemnational Studies
 Box 353650 . ‘
- University of Washington
Seattle, WA. 98195-3650

K , L. Y - .
| / ‘ ’ . ’.
P - g . - v . . e



