
A 

Proposal to Support 

Democracy, Human Rights 

& 

the Freeist-and-Fairest-Possible Elections 

in 

the Kingdom of Cambodia 

Submitted 

by 

the 

Phnom Penh Post 

February, 1998



+. 

Proposal Outline 

Project Goals 

Problem Statement 

Project Description 

Means of Project Evaluation 

Background on the Phnom Penh Post 

Staffing 

Project Budget 

Project Endorsements



I. Project Goals 

The Phnom Penh Post, Cambodia's oldest, existing, independent 
newspaper in any language, seeks outside funding for four, inter-related 
purposes: 

1) to enable the Post to maintain and expand its ability to cover 
issues related to democratic development, human rights, the conduct of 
free and fair elections scheduled in Cambodia on July 26, 1998, and the 
installation of a new, democratically-elected government; 

2) to enable the Post to train, on-the-job, a team of Cambodian 
reporters with the immediate goal of having them undertake news 
reporting assignments on the issues described above; 

3) to enable the Post to serve most effectively as a vehicle for the 
dissemination of information to a wide variety of policy makers, human 
rights officials, governments, donor organizations, media outlets, 
Cambodian scholars and other interested individuals, both inside 
Cambodia and abroad, on the issues described above; and, 

4) in a broader sense, to enable Khmer-language publications to 
have free access to Post articles so that appropriate information can be 
made available to a wider audience in Cambodia.



II. Problem Statement 

The Kingdom of Cambodia has embarked on the road to national 
elections scheduled for July 26, 1998. 

These polls, the first since the UNTAC-sponsored elections held in 
1993, are widely seen as an important benchmark for Cambodia's 
‘transition to a democratic society". The key issue at hand is at what level 
elections can take place without widespread intimidation, violence and in 
an environment where individuals and political parties can exercise their 
rights to participate in the broader political processes. 

Towards this end, international donors — including the European 
Union, the Government of Japan, and others — have agreed to contribute 
to the costs of paying for the elections. 

As is well known, the key question for any concerned parties with 
the lead-up to and conduct of elections is whether the Cambodian people 
will be able to participate fully and freely in the entire electoral process. In 
this regard, it is paramount that accurate information on what happens 
throughout the country from now until the elections be available both as a 
means of assessing the utility of funds disbursed and, much more 
importantly, as a vehicle for bringing to light inconsistencies which may 
be possible to correct as the electoral process unfolds. 

Cambodia is primarily rural in nature with more than 80 percent of 
the population living in villages relatively cut off from the outside world. 
The populace has little access to print media or television. At the same 
time, the outside world's understanding of what happens in rural 
Cambodia is severely limited. 

The Phnom Penh Post, for its part, is interested and ready to play a 
broader, more comprehensive role in providing electoral-related news 
coverage from all parts of Cambodia. The Post is, however, severely 
limited in the resources required to undertake this task. Since the events 
of July 1997, the Post’s ad revenues have dropped significantly. While the 
Post has maintained its high editorial standards, cost-cutting has been 
necessary in light of monthly decicits since last July and there is no 
guarantee that revenues will be sufficient to continue publishing in the 
next seven months.



III. Project Description 

The Phnom Penh Post seeks funds to expand its ability to cover 
relevant issues in the lead up to elections scheduled for July 26, 1998. 

Specifically, the Post seeks funds to develop an expanded reporting 
and editorial team that would enable it to provide more regular and in- 
depth reporting on events around the country as they relate to the 
scheduled polls. Post teams of two reporters — one Cambodian and one 
expatriate — would be able to travel more extensively for periods of up to 
one week in provincial areas to investigate issues related to political 
campaigning, the free flow of information, the climate (or lack) of 
intimidation, the ability of political parties to organize offices and related 
activities, and the general pulse of the populace towards the elections. 

The Post would secure the services of a journalism trainer to train 
Cambodian reporters in the varied aspects of an electoral process 
including: the electoral law; the rights of political parties; party 
campaigning; the rights of individuals; the functions and duties of the 
National Election Commission and the Ministry of Interior; the role of 
electoral watchdog organizations such as COMFREL and COFFEL; the 
relationship between the various electoral entities and the outside donors 
who will fund the election; the role of electoral monitors; and, the overall 
technical mechanisms of the electoral process such as balloting, vote 
counting, registering complaints, and how a new government will be 
formed after the election. 

The Post envisions that the journalism trainer will be based at the 
Post full-time and will work directly with reporters to provide them with 
the necessary background information on the above-mentioned electoral 
aspects via appropriately designed seminars, lectures, site visits and 
reading assignments, and to work closely with reporters to help them 
define story assignments, conduct interviews and necessary research, and 
help with editing final copy for eventual publication in the Post. 

The Post would establish a dedicated section within each issue 
specifically focused on election-related issues. Articles would comprise 
reports from Post staff as a result of the respective reporting assignments. 

Ideally, should sufficient funds be available, the Post would publish 
weekly so as to provide the most comprehensive coverage available of 
events as they transpire between now and the elections and the 
installation of a new government.



The Post is also seeking funds so that copies of the paper could be 
made available to Cambodian NGOs involved in electoral watch issues for 
wider distribution throughout the country via the offices of the repsective 
NGOs. At the same time the Post will give permission to Cambodian 
human-rights related NGOs (such as the Khmer Institute for Democracy, 
LICADHO, ADHOC, and the Cambodian Institute for Human Rights) to re- 
print Post articles in Khmer in these NGOs' respective publications.



IV. Means of Evaluation 

The Post’s Publisher & Editor-in-Chief, Michael Hayes, will serve as 
overall Project Director for the envisoned project and will maintain 
primary responsibility for reporting to donors of the progress of the 
program. 

The Journalism Trainer will have day-to-day repsonsibility for 
overseeing the program designed to train Cambodian reporters and will 
undertake to submit to donors monthy reports on progress achieved. 

The Journalism Trainer will determine key criteria for program 
success and will monitor related progress towards these goals. 

As expatriate reporters will be paired with Cambodian reporters, 
they too will monitor progress and keep the Journalism Trainer informed 
of program results. 

Finally, any donor will be more than welcome to participate to 
whatever extent required in the program, either by basing an individual at 
the Post or by regular consultation with both the Publisher or the 
Journalism Trainer. 

The Post will submit monthly financial reports to the donor on the 
use of the funds with signed receipts as appropriate. 

All funds disbursed to the Post will be maintained at the Post’s bank 
account at Bank Indosuez in Phnom Penh.



V. Background on the Phnom Penh Post 

The Phnom Penh Post is the Kingdom of Cambodia's oldest existing 
independent newspaper in any language. First published on July 10, 1992, 
the fortnightly, English-language newspaper celebrated its fifth 
anniversary in 1997. 

The Post was founded and is 100% co-owned by Michael Hayes, 
Publisher & Editor-in-Chief, and Kathleen Hayes, Managing Director. 
Both are American citizens. The paper was started with an initial 
capitalization of approximately US$50,000. Since Volume I, Issue #6 the 
company has been operating just barely in the black. 

The Post, beginning with a staff of 5 individuals, was initially 
published as an 8-page, black & white, tabloid size publication. Based on 
expanding ad revenues the Post increased to 20 pages. Full-time staff has 
grown to 18 expatriates and Cambodians. 

since the events of July 1997, the Post’s ad revenues have dropped 
severely. Accordingly, the Post has had to cut back to 16 pages when 
necessary and take other cost cutting measures. Circulation also had to be 
cut back to 4,500 in order to save expenditures. While ads have come back 
somewhat, there is no guarantee that sufficient funding can be maintained 
in the long run. Most problematic, to cover deficits the Post has had to use 
funds from subscriptions paid-in-advance to continue publishing. 

EDITORIAL POLICY: The Post is an independent, non-partisan 
publication. It does not support any political party or point of view. The 
paper's news coverage is entirely devoted to events in Cambodia, with the 
bulk of reporting focused on political, economic, social and cultural events 
in the Kingdom. 

The Post does not carry its own editorials, preferring instead to 
encourage responsible opinion and comment pieces from its readers, be 
they government officials, NGO workers, academics, Cambodia-watchers 
from abroad, or the man-in-the-street. The Post does carry Letters to the 
Editor, which often serve as a lively forum on timely issues. 

CIRCULATION: Since Vol. I, Issue 1, the Post has been printing 
5,000 copies per edition. Currently, 800 copies are mailed from Bangkok to 
overseas subscribers in 42 countries around the world. Of the remaining 
copies, between 3,800 and 4,000 are sold inside Cambodia - at news stands, 
hotels, restaurants, by paperboys, or to subscribers in Phnom Penh. Some 
papers are distributed free to airlines, advertisers and English schools.



While the bulk of the papers are sold in Phnom Penh, copies are 
sold to local distributors which supply the paper to outlets in various 
provincial capitals including Kompong Chhang, Pursat, Battambang, Siem 
Reap and Sihanoukville. 

The Post retains remainder issues, around 200-300 per issue, which 
are sold as back issues. 

READERSHIP: There are no official newspaper readership auditing 
organizations operating in Cambodia. However, from our own informal 
estimates and one survey undertaken by the International Marketing and 
Investment Company (IMIC), a market research firm in Phnom Penh, the 
Post is read by almost the entire Western expatriate community in 
Cambodia (around 5,000). As well, the paper is considered a must-read by 
senior Cambodian government officials and others in policy-making 
circles. 

The Post was told by one informed source that Co-Prime Minister 
Hun Sen has translated copies of key articles on his desk the same day the 
paper comes out. Moreover, literally scores of senior and mid-level 
government officials have told the Post that the paper is one of the most 
valuable and reliable sources of information on political and economic 
current events in the Kingdom and that they depend on the Post as a 
vehicle for understanding what's happening within their own 
government. 

IMIC, as a result of a newspaper survey conducted in 1994, estimated 
that around 20,000 Cambodians see each copy of the Post. 

Overseas, the Post is considered by Cambodia-watchers — including 
government aid agencies and policy-makers, international lenders such as 
the World Bank and the IMF, members of the press, human rights groups, 
non-profit aid organizations, and overseas Cambodians — as the most 
important publication available for keeping abreast of on-going events in 
Cambodia. 

LEGAL STATUS: The Post is registered as an American, wholly- 
owned, off-shore holding company in Thailand. 

The paper received its initial permission to publish from King 
Norodom Sihanouk, in his capacity as President of the Supreme National 
Council of Cambodia on January 14, 1992. Permission from the (then) State 
of Cambodia Council of Ministers was granted to operate a newspaper in 
May, 1992. 

With the advent of a new, democratically-elected government in 
September 1993, the Post has subsequently registered, as must all 
newspapers, with the Kingdom of Cambodia's Ministry of Information.



POLITICAL ENVIRONMENT: Since the departure of the United 
Nations Transitional Authority of Cambodia and the promulgation of a 
new Constitution and formation of a new government in September 1993, 
the environment for an independent press in Cambodia has been a 
difficult one. 

The situation has been most problematic for the Khmer-language 
press, especially for those papers which have run articles critical of 
government officials and policies. 

In the last four years, four editors and one reporter — all working 
for papers critical of the government — have been murdered, with few 
arrests and no convictions resulting from the subsequent government 
investigations. Khmer journalists working for Khmer-language 
newspapers have received death threats regularly, editorial offices have 
suffered grenade attacks, and one newspaper office was sacked by a mob 
with the tacit approval of senior government officials. 

To date, the Post has not been systematically harassed, although its 
staff have been threatened. In 1995 the government filed an official 
complaint against the Post for an article, alleging that we were 
disseminating "disinformation" and "creating political instability." 

After the complaint was filed with the Municipal Court, the court 
had six months to either prosecute the case or drop the charges. Combined 
with an international outcry against the charges, complaints made by 
international media watchdog organizations, and a statement by King 
Norodom Sihanouk that, if convicted, the Post's publisher would be 
pardonned, the government did not pursue the case and the six-month 
time frame for any action on the initial complaint expired on January 4, 
1996. 

Overall, there is no pre-publication censorship for newspapers 
operating in Cambodia. The Post’s publisher and editor-in-chief uses a 
well-honed sense of discretion in editing the paper based on an on-going 
determination of the political climate, the sensitivity of any article in 
question or other related issues.



VI. Staffing 

The Post currently maintains an editorial and reporting staff of 8 
expatriates and 3 Cambodians configured as follows (with nationalities 
identified): 

Michael Hayes (USA) 

Kathleen Hayes (USA) 

Matthew Grainger (New Zealand) 

Chris Fontaine (USA) 

Jason Barber (New Zealand) 

Chea Sotheacheath (Cambodia) 

Elizabeth Moorthy (Canada) 

Samreth Sopha (Cambodia) 

Eric Pape (USA) 

Bou Saroeun (Cambodia) 

Peter Sainsbury (New Zealand) 

Publisher & Editor-in-chief 

Managing Director 

Managing Editor 

Deputy Managing Editor 

Editor-at-Large 

Reporter 

Reporter 

Reporter 

Reporter 

Reporter 

Reporter



VII. Budget 

MENTOR PROGRAM 

*Cambodian reporters: $400/mo x 8 mos x 8 pers 
“Expatriate reporters: $1,200/mo x 8 mos x 8 pers 
*Journalism trainer: $1,500/mo x 8 mos 
*“Training materials: 
*Translator: $350/mo x 8 mos 
*Program director: $1,000/mo x 8 mos 
*Sub-editor: $1,500/mo x 8 mos 
*Resource lecturers: $200/session x 16 

PROVINCIAL REPORTING PROGRAM 

*Travel to provinces: 
(40 travel days/mo x $50/day x 6 mos) 
*Mobile phones: $500 x 12 

“Awd Vehicle 
*Satellite phone 

ADMINISTRATION 

*Dedicated pages for elections: 
(includes postage for mailing, printing, layout, editorial) 

4 pgs/issue x 16 issues 
*Equipment: 6 computers x $2,000 
*Admin officer: $450/mo x 8 mos 
“Dedicated free copies to NGOs: 
(1,000/issue x $1/issue x 16 issues 
“Internet access: $6/hr x 30hr/mo x 8 mos 
“Phone use charges: 12 x $50/mo x 8 mos 
*Office rent: $600/mo x 8 mos 

TOTAL 

$25,600 

$72,000 
$12,000 

$ 1,500 
$ 2,800 

$ 8,000 
$12,000 
$ 3,200 

$12,000 

$ 6,000 
$ 7,000 
$ 4,000 

$16,320 
$12,000 
$ 3,600 

$16,000 
$ 1,440 
$ 4,800 
$ 4,800 

$225,060



VIII. Endorsements 

Attached are letters of support for the Phnom Penh Post from 
readers in Cambodia and around the world. 

One of the main reasons the Post sought these letters is because 
many donors are reluctant to provide funds to a "private sector" entity. In 
this regard, any prospective donor should keep in mind that while the 
Post is run as a business, it has barely broken even since its inception in 
1992. The Post's co-owners have not repatriated any funds since start-up, 
nor have they received salaries over the last five-plus years. Any expenses 
incurred by the owners have been charged to the operating budget of the 
Post. 

In essence, the Post has been operating like an NGO, with staff 
salaries generally pegged at rates lower than those offered to either 
Cambodians or expatriates in all other professional sectors in Cambodia.


